Friday, May 7, 2010

Lu orang pakai minyak apa?

Wa nk sembang psl minyak petrol yg lu org pakai seharian. Bukan apa, setiap minyak yg lu isi tu dh tentu menggunakan duit. Ada stgh org isi minyak tak kisah. Mana ada dpn mata, tu la dia akan berhenti&isi minyak. Tak kisah pun Shell ka, Mobil ka, even Caltex skali pun ok. Janji kereta ada minyak, blh rembat mana2 je yg lu suka. Sementara ada stgh org plak, begitu perihatin ttg stesen minyak yg dia pegi, minyak apa yg dia isi. Manakala kategori yg lg 1 ni plak, dia kejar reward. rewad sana, reward sini. REWARD. Jesse Labu..hehehe...Bg mereka, reward ni yg akan bg keuntungan pd pengguna dgn menebus mata ganjaran bermacam2 pesen.


Gua plak termasuk dlm kategori setia pd yg satu. Masa awal2 kemunculan kereta proton gua tu, banyak isi minyak Mobil. Salah satu sebabnya, dkt dgn area umah gua. Dlm setahun cmtu la pakai, enjin gua bunyi lain mcm. Tp sblm tu, kepada peminat mobil mclaren, jgn hati panas k. Gua bg pendapat. xde kena mengena pn antara yg hidup atau yg tak hidup. Lain org lain citarasa dia. So, berbalik pd minyak yg gua pakai. Ni gua cite psl kereta gua. Maklum la, kereta old school. Kena la extra care. Tiap kali dh travel sana sini, bila smpi destinasi nk of enjin je, lain mcm. enjin takkan off mcm tu je. srupa mcm pakai turbo timer plak. So gua bajet yg minyak tak sesuai blend dia dgn enjin menjadikan kaburator gua jd kotor. Kemudian gua tukar jenama lain plak. Jenama yg disyorkan oleh doktor2 gigi seluruh dunia..heehe..pun sama gak..bau minyak dia naik srupa mcm bau minyak tanah. Serious gua mmg tak tahan. Blh dikatakan smua jenis jenama minyak yg gua dh try tp sama je masalah.


Dipendekkan cerita, minyak petrol yg last skali gua try Petronas. Yeah..bukan nk banggakan dorg la, sehari dua pastu enjin gua dh ok. nk off pn sng. xde menggigil2, nk start pn sng. Ada stgh org kalau keta old school (yg jenis enjin standard mcm gua), kalau nk start mesti nk tekan2 minyak dlu konon nk bg naik minyak kat kaburator supaya sng hidup. Tp keta gua maksimum 2x start. Tanpa tekan2 pedal minyak. Sampai la ni. Gua pun bukan nk kondem stesen2 minyak yg ada kat Malaysia ni. Masing2 ada pendapat sendiri dengan kenderaan yg dia guna seharian. Tp kalau nk tanya psl gua, Petronas mmg sesuai dengan enjin kereta gua. Minyak pn jd jimat, kereta pun bunyi smooth enjin jd bersih. (katanya la) Citenye cmni, mula2 gua xtau apahal keta gua bila off enjin je jd menggigil. Mengikut kata member gua sbg pomen, valve gua dh kotor. Hitam berkeladak mcm kuali. Tu sbb jd cmtu. Secara tak sengaja, gua terpandangla gambor kat stesen petronas tu ada gambor valve sblm pakai minyak dia kotor valve nya, lps tu bersih. So gua pun try la pkai. Mmg ada beza. Lps pd tu xde lg dh menggigil so gua yakin yg valve gua dh bersih. Mungkin xmcm baru, atleast kurangkan msalah gua. Kesimpulannya, minyak Petronas mmg sesuai dgn kereta gua. Produk terbaik dr ladang. Bangga jugak la produk negara sendiri yg blh selesaikan msalah gua.

Mmg tak dinafikan petronas pn ada bikin rewards sana sini, la loyalty card la. Gua tak nafikan jugak gua mmg ada card tu. Tp gua tak amik pusing pun reward2 pejadah ni. Bg gua, gua nk isi minyak, jalan...Takat dpt payung, beg, apa la sgt. Lain la kalau dpt BMW ke, Honda ke cm yg dorg wat contest dlu tu. Ke dpt RM100,000 ke mau gak terbeliak mata gua. Tp tak dpt menda pun, so better diam2 sudah. Kalau takat menang RM100 sbg pemenang bertuah, toksah la nk kecoh2. Beribu duit habis isi minyak, tp dpt RM100 pe barang? Isi sekali je dh penuh..hahaha


*lupa plak, ada msa gua upload gmbar valve yg gua citer tu
** cite ni xde kne mengena dgn sesapa pun

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails