Ok, harini gua nk bercerita ttg alternator. Apa tu alternator?? ok, alternator adalah power generator iaitu penjanakuasa elektrik untuk menukar AC kepada DC serta control voltage yg dikeluarkan. Selain drpd tu, ada voltage regulator pada alternator tersebut untuk control output voltage pd 14V +- DC. Lebih kurang gitu la. Nampak skema sket la pulak. Nak cite psl alternator ni psl kat keta gua. Sblm ni gua mmg xamik port lgsung pn psl alternator ni. Apa lg nk tau psl mentang alah ni sbb yg gua tau sume punca drpd bateri!! hehehe. Tp anggapan gua silap bila 1 hari gua tergerak untuk psg voltage meter kat dashboard keta gua. (tgk gambor)
sblh kiri tu voltage meter(ayam brand je)
Lps psg meter tu, gua asyik dok perhati je meter tu yg jadikan gua sedikit pelik sbb gua tak faham masa mula2. Mmg la kalau ikut logik, meter tu jgn smpi kat merah tak kira la yg bawah ataupun atas. (ikut teori gua la) sbb akan berlaku something pd keta gua. Tp tu zaman2 tak arif ttg menatang tu. So tiap kali gua drive xkira siang ke malam, ada perbezaan tp penunjuk meter tu. Mula2 tu gua anggap biasa. Sampai la satu hari gua buat kesimpulan yg ada kaitan dengan alternator. Xmungkin bateri, sbb bateri gua mmg baru ganti. Kalau kat highway gua rembat dot naik smpi 12V. Kalau long distance, ada satu masa dimana meter tiba2 drop jd 10V! Tak lama lps tu, naik balik ke 12V. Bila psg aircond, lampu dia akan ke 11V. Gua jd heran knp tak blh naik 13V atau 14V? Gua pun cek la alternator sbb dlm kepala gua bajet alternator dh nk kong & sbb tu tak blh cas & voltage jd sewel. Gua takde bwk p kedai sbb kalau hantar bengkel dh tentu merepek2 digantinya. So gua buat keputusan utk cek sendiri dlu. Tgh dok gua belek2 tetiba ternampak wayar cable kecik yg ke alternator tu dh luka. Kalau lu org prasan ada 1 skru terkeluar kat alternator tu utk ikat cable kecik pakai nut size 8. Cable tu la dh koyak. No wonder la meter dia sewel & alternator xdpt charge dgn betul. (tgk gambar)
Lps psg meter tu, gua asyik dok perhati je meter tu yg jadikan gua sedikit pelik sbb gua tak faham masa mula2. Mmg la kalau ikut logik, meter tu jgn smpi kat merah tak kira la yg bawah ataupun atas. (ikut teori gua la) sbb akan berlaku something pd keta gua. Tp tu zaman2 tak arif ttg menatang tu. So tiap kali gua drive xkira siang ke malam, ada perbezaan tp penunjuk meter tu. Mula2 tu gua anggap biasa. Sampai la satu hari gua buat kesimpulan yg ada kaitan dengan alternator. Xmungkin bateri, sbb bateri gua mmg baru ganti. Kalau kat highway gua rembat dot naik smpi 12V. Kalau long distance, ada satu masa dimana meter tiba2 drop jd 10V! Tak lama lps tu, naik balik ke 12V. Bila psg aircond, lampu dia akan ke 11V. Gua jd heran knp tak blh naik 13V atau 14V? Gua pun cek la alternator sbb dlm kepala gua bajet alternator dh nk kong & sbb tu tak blh cas & voltage jd sewel. Gua takde bwk p kedai sbb kalau hantar bengkel dh tentu merepek2 digantinya. So gua buat keputusan utk cek sendiri dlu. Tgh dok gua belek2 tetiba ternampak wayar cable kecik yg ke alternator tu dh luka. Kalau lu org prasan ada 1 skru terkeluar kat alternator tu utk ikat cable kecik pakai nut size 8. Cable tu la dh koyak. No wonder la meter dia sewel & alternator xdpt charge dgn betul. (tgk gambar)
skru kecik tu (gmbar ni gua jumpa kat internet)
So gua pn try la nk bukak skru utk bawak kuar cable tu. Punye la ketat skru bersaiz 8 tu. Mgkin sbb xpernah bersentuh. Tgh dok try bukak tetiba patah lak skru tu. Waduh2..cmana ni sih. Gua dh pening. Mmg patah dlm. Cmne gaya lak nk ikat cable tu? Gua pn dgn pantas amik la gam heavy duty, konon igt blh la lekat. Lps repair cable gua try gam kat batang skru tu. blh lekat tp xtau bpe lama sbb gerenti akan cair sbb alternator tu panas. So gua mintak tlg bapak gua tlg hantar kat bengkel kawan dia sbb gua kerja. Tp sebelum tu gua dh tunjuk siap2 yg alternator xde problem. yg problem batang skru tu patah. So bengkel blh modified bukak alternator tu&ganti dgn skru lain yg sama jenis. Mmg kalau gua banyak masa kat umah, gua bajet confirm gua blh bukak sendiri. Pg sok bapak gua hantar bengkel. tghari pomen tu sendiri call gua. Dia ckp alternator tu dh rosak. Skru dh patah. Pastu gua ckp la mmg la gua dh tau sbb tu la gua suruh bapak gua hantar kat lu. sengal btul.. Pstu dia ckp mmg tak blh modified sbb dia patah dlm. Kena ganti seketul alternator baru. Pergh, gua menyirap. Nak suruh bapak gua bawak balik dia dh bukak alternator tu. Batang skru yg gua gam tu pn dia dh cabut. Nak tak nak terbang la RM180 gua!
Gua ada pesanan la utk kwn2 kat luar sana tu tak kira apa jenis kereta especially "org kita" la. JANGAN terlalu percaya dengan kata2 pomen 100%. Sbb lu org mungkin kena kencing. Setiap org yg pakai kereta, bg gua lu org kena tau sket2 psl jentera yg lu org pegang. Jangan 0%. Kat sini la dtg pentingnya knowledge sket2 psl kereta. Tak perlu la jd terer mcm pomen. atleast tau apa msalah kereta supaya bila pomen ckp A, kita dh tau yg sbenarnya B yg problem bkn A. Kena igt tu. Org meniaga mesti mau untung. Untung plak takmau yg kecik2. Untuk apa dia bersusah2 untung RM20 kalau dia blh untung RM200 ye tak?? Gua banyak belajar ttg kereta yg gua pegang dr kwn2 sedara mara dan jugak pengalaman sendiri. Jd gua tau la serba sedikit tentang sakit kereta gua. Kalau pn tak tau cara nak repair sekalipun, janji kita tau apa sakitnya pn dh ckup supaya tak kena kelentong dgn bengkel. Seperkara lagi,, selalu2 la survey harga barangan sblm beli. Lu org bayangkan alternator gua tu original mitsubishi tu. Gua mmg yakin yg alternator xde mslh. Selang seminggu, gua kenal ada sorg pomen ni "org kita" yg blh bkin alternator. Bukan takat tu je, mcm2 gak dia blh bikin. Kalau berminat, gua blh rekemen.
Lps ganti alternator baru sama cable yg telah dirawat, voltage meter gua naik pd 14V which is yg gua harap2 kan. Sbb gua caya yg kalau alternator cantik, plus wiring ok, mmg confirm voltage akan cun. Kalau normal tanpa aircond, voltage meter akan menunjukkan 14.4V which is standard. Manakala kalau bukak aircond, lampu dan lain2 current akan turun ke 13V. Kalau bawah pd 12V akan jd tak normal. Mungkin ada problem pd alternator yang tak blh cas dgn betul. Itu la pentingnya voltage meter untuk pemantauan bg kelancaran alternator. Kita blh cek brapa voltage yg kita gunakan setiap kali sesuatu suis atau butang ditekan. Contohnya aircond, radio, lampu, waima signal sekalipun akan menampakkan penggunaan voltage. So kita akan lebih alert pd kenderaan yg kita pakai sehari2.
Untuk maklumat lu org, alternator terdiri daripada komponen2 gabungan kutub magnet yg dinamakan "rotor" dan didalamnya terdapat gelungan kawat magnet yg dinamakan "stator". Alternator ni akan mula berfungsi time enjin dihidupkan untuk disalurkan serta mengubah AC kepada DC. Alternator diputarkan oleh crank pulley yg disambung ke alternator melalui belt. (tgk rajah). Masa enjin hidup, alternator pn akan berputar untuk cas bateri. Selagi enjin hidup, selagi tu bateri akan di cas. Bateri takkan overcharge dengan adanya regulator kerana tugas regulator tu plak sbg alat pengatur atau voltage limit. Dlm regulator tu ada diod yg dinamakan rectifier. Alternator blh rosak dan ada 2 tanda yg berlaku:
1- Undercharge - dimana alternator tak mampu nak cas bateri
2- Overcharge - bateri akan di cas berlebihan
Disitu la pentingnya voltage meter yg gua ckp td tu. Supaya blh tgk samada overcharge atau undercharge. Kalau overcharge, meter akan lebih dr 14.4V manakala undercharge meter akan kurang dr 11V. Kalau voltage meter xde, blh tgk pd meter dashboard. Kalau indicator bateri tu menyala, maknanya bateri tak ckup cas atau alternator tak mampu nk cas. Ni yg biasa berlaku kalau alternator dh kong. Tp tak membahayakan kereta lu org. Mcmana plak kalau overcharge?? indicator bateri takkan menyala, dan mungkin anda tak sedar pn. Benda ni membahayakan litar elektrik & alat elektronik pd kereta lu org. Kalau sesapa yg pakai bateri jenis basah, bateri akan jd cair&blh meletup. Pendapat gua, tu la pentingnya voltage meter dipasang supaya blh tau.
Tp, bg yg jenis tak berminat nak psang voltage meter, blh kenalpasti kalau alternator overcharge. Antaranya:
1- Lampu kenderaan dan semua lampu tiba2 menjadi terang dan kemudian normal semula.
2- Wiper kenderaan bergerak laju walaupun menggunakan suis yg paling perlahan.
3- Air Con tiba2 blow angin kuat.
4- Fius blow beberapa kali .
Mcm2 lagi perkara pelik blh berlaku kalau anda alert sbb smua ni pakai arus elektrik drpd bateri. Alternator sebenarnya ada built in auto voltage regulator untuk mengontrol nilai output voltage iaitu 14.4V. Jika auto voltage regulator ini tidak berfungsi dengan baik ia akan mengeluarkan voltage yang tinggi dan akan menyebabkan lampu kereta akan terlebih terang pada satu ketika dan padam, serta menyebabkan komponen elektronik yang lain tidak berfungsi di mana fius telah blow atau terputus disebabkan peningkatan arus. Masalah kereta berkaitan sistem elektrik dan elektronik ini perlu troubleshooting yang rumit dan banyak kemungkinan boleh menyebabkan kerosakan. Jadi, kesimpulannya setiap bahagian2 didalam kereta lu org perlu alert. Jangan smpi dh jd msalah besar baru nk jumpa pomen. Time tu sendiri mau ingt la bro...
* kepada pembaca2 kat luar tu, kalau gua slh bg info tlg la betulkan. gua bukan pomen.
So gua pn try la nk bukak skru utk bawak kuar cable tu. Punye la ketat skru bersaiz 8 tu. Mgkin sbb xpernah bersentuh. Tgh dok try bukak tetiba patah lak skru tu. Waduh2..cmana ni sih. Gua dh pening. Mmg patah dlm. Cmne gaya lak nk ikat cable tu? Gua pn dgn pantas amik la gam heavy duty, konon igt blh la lekat. Lps repair cable gua try gam kat batang skru tu. blh lekat tp xtau bpe lama sbb gerenti akan cair sbb alternator tu panas. So gua mintak tlg bapak gua tlg hantar kat bengkel kawan dia sbb gua kerja. Tp sebelum tu gua dh tunjuk siap2 yg alternator xde problem. yg problem batang skru tu patah. So bengkel blh modified bukak alternator tu&ganti dgn skru lain yg sama jenis. Mmg kalau gua banyak masa kat umah, gua bajet confirm gua blh bukak sendiri. Pg sok bapak gua hantar bengkel. tghari pomen tu sendiri call gua. Dia ckp alternator tu dh rosak. Skru dh patah. Pastu gua ckp la mmg la gua dh tau sbb tu la gua suruh bapak gua hantar kat lu. sengal btul.. Pstu dia ckp mmg tak blh modified sbb dia patah dlm. Kena ganti seketul alternator baru. Pergh, gua menyirap. Nak suruh bapak gua bawak balik dia dh bukak alternator tu. Batang skru yg gua gam tu pn dia dh cabut. Nak tak nak terbang la RM180 gua!
Gua ada pesanan la utk kwn2 kat luar sana tu tak kira apa jenis kereta especially "org kita" la. JANGAN terlalu percaya dengan kata2 pomen 100%. Sbb lu org mungkin kena kencing. Setiap org yg pakai kereta, bg gua lu org kena tau sket2 psl jentera yg lu org pegang. Jangan 0%. Kat sini la dtg pentingnya knowledge sket2 psl kereta. Tak perlu la jd terer mcm pomen. atleast tau apa msalah kereta supaya bila pomen ckp A, kita dh tau yg sbenarnya B yg problem bkn A. Kena igt tu. Org meniaga mesti mau untung. Untung plak takmau yg kecik2. Untuk apa dia bersusah2 untung RM20 kalau dia blh untung RM200 ye tak?? Gua banyak belajar ttg kereta yg gua pegang dr kwn2 sedara mara dan jugak pengalaman sendiri. Jd gua tau la serba sedikit tentang sakit kereta gua. Kalau pn tak tau cara nak repair sekalipun, janji kita tau apa sakitnya pn dh ckup supaya tak kena kelentong dgn bengkel. Seperkara lagi,, selalu2 la survey harga barangan sblm beli. Lu org bayangkan alternator gua tu original mitsubishi tu. Gua mmg yakin yg alternator xde mslh. Selang seminggu, gua kenal ada sorg pomen ni "org kita" yg blh bkin alternator. Bukan takat tu je, mcm2 gak dia blh bikin. Kalau berminat, gua blh rekemen.
Lps ganti alternator baru sama cable yg telah dirawat, voltage meter gua naik pd 14V which is yg gua harap2 kan. Sbb gua caya yg kalau alternator cantik, plus wiring ok, mmg confirm voltage akan cun. Kalau normal tanpa aircond, voltage meter akan menunjukkan 14.4V which is standard. Manakala kalau bukak aircond, lampu dan lain2 current akan turun ke 13V. Kalau bawah pd 12V akan jd tak normal. Mungkin ada problem pd alternator yang tak blh cas dgn betul. Itu la pentingnya voltage meter untuk pemantauan bg kelancaran alternator. Kita blh cek brapa voltage yg kita gunakan setiap kali sesuatu suis atau butang ditekan. Contohnya aircond, radio, lampu, waima signal sekalipun akan menampakkan penggunaan voltage. So kita akan lebih alert pd kenderaan yg kita pakai sehari2.
Untuk maklumat lu org, alternator terdiri daripada komponen2 gabungan kutub magnet yg dinamakan "rotor" dan didalamnya terdapat gelungan kawat magnet yg dinamakan "stator". Alternator ni akan mula berfungsi time enjin dihidupkan untuk disalurkan serta mengubah AC kepada DC. Alternator diputarkan oleh crank pulley yg disambung ke alternator melalui belt. (tgk rajah). Masa enjin hidup, alternator pn akan berputar untuk cas bateri. Selagi enjin hidup, selagi tu bateri akan di cas. Bateri takkan overcharge dengan adanya regulator kerana tugas regulator tu plak sbg alat pengatur atau voltage limit. Dlm regulator tu ada diod yg dinamakan rectifier. Alternator blh rosak dan ada 2 tanda yg berlaku:
1- Undercharge - dimana alternator tak mampu nak cas bateri
2- Overcharge - bateri akan di cas berlebihan
Disitu la pentingnya voltage meter yg gua ckp td tu. Supaya blh tgk samada overcharge atau undercharge. Kalau overcharge, meter akan lebih dr 14.4V manakala undercharge meter akan kurang dr 11V. Kalau voltage meter xde, blh tgk pd meter dashboard. Kalau indicator bateri tu menyala, maknanya bateri tak ckup cas atau alternator tak mampu nk cas. Ni yg biasa berlaku kalau alternator dh kong. Tp tak membahayakan kereta lu org. Mcmana plak kalau overcharge?? indicator bateri takkan menyala, dan mungkin anda tak sedar pn. Benda ni membahayakan litar elektrik & alat elektronik pd kereta lu org. Kalau sesapa yg pakai bateri jenis basah, bateri akan jd cair&blh meletup. Pendapat gua, tu la pentingnya voltage meter dipasang supaya blh tau.
Tp, bg yg jenis tak berminat nak psang voltage meter, blh kenalpasti kalau alternator overcharge. Antaranya:
1- Lampu kenderaan dan semua lampu tiba2 menjadi terang dan kemudian normal semula.
2- Wiper kenderaan bergerak laju walaupun menggunakan suis yg paling perlahan.
3- Air Con tiba2 blow angin kuat.
4- Fius blow beberapa kali .
Mcm2 lagi perkara pelik blh berlaku kalau anda alert sbb smua ni pakai arus elektrik drpd bateri. Alternator sebenarnya ada built in auto voltage regulator untuk mengontrol nilai output voltage iaitu 14.4V. Jika auto voltage regulator ini tidak berfungsi dengan baik ia akan mengeluarkan voltage yang tinggi dan akan menyebabkan lampu kereta akan terlebih terang pada satu ketika dan padam, serta menyebabkan komponen elektronik yang lain tidak berfungsi di mana fius telah blow atau terputus disebabkan peningkatan arus. Masalah kereta berkaitan sistem elektrik dan elektronik ini perlu troubleshooting yang rumit dan banyak kemungkinan boleh menyebabkan kerosakan. Jadi, kesimpulannya setiap bahagian2 didalam kereta lu org perlu alert. Jangan smpi dh jd msalah besar baru nk jumpa pomen. Time tu sendiri mau ingt la bro...
* kepada pembaca2 kat luar tu, kalau gua slh bg info tlg la betulkan. gua bukan pomen.
98 comments:
assalam.aku bru tukar alterntor bru tuk wira 1.5 aku 2, masalahnya bateri tetap kong, ps2 aku tukar bateri kering baru, soknye kong gak bateri 2..so,alternator 2 masalh ke de penyakit lain??
Lu nampak gambor alternator yg ada skru saiz 8 tu? Cer cek takut kalau2 ada wayar luka atau penyambung nk terputus. Bnda tu blh jdkn alternator cas xbtul&tenaga yg patut alir ke bateri utk simpan current jd xstabil..cer cek
can intro your pomen to me? Because i also facing same problem. Sometime air-cond blow big when tekan minyak, slow when car jam at road. Even some time no horn. My pomen cannot check the problem even i told him is alternator or battery problem but he still said not those problem...Help me. Thank You.
First u need to find voltage meter&install in ur car.then u'll know whats the problem of ur car.in most cases normally aircond blower will be higher if u tekan minyak&will slow when u stuck in traffic. It is normal. Where's ur location?
I at Puchong, Selangor...bro.
Hai..Kereta proton saga tahun 2006.
5 year now slowly promblem come 1 by 1. The most thing is when some time i horn the car auto door closer will automatic jump and open the door. So dangerous if children behind the car. Even some time when raining day, i open wiper, air-cond, radio and rear mirror heater, so time i tekan the wiper spray water....radio auto cut-off untill i stop spray water from wiper, then radio on back...problem brother...
Wo,that sound serious man..i'm afraid in that case it will possibly wiring also will affect. I have cousin who have the same problem like u&he's using proton waja. That 1 is wiring problem. i assumed ur proton is LMST right? Now he already sold his car just bcos of the wiring problem. No use he go up&down to proton centre while the problem still remains.
if u didn't want to buy voltage meter,then u can go to the workshop&ask foreman to check the voltage.normally they have what we called voltage tester. They will connect +ve and -ve to ur battery (while ur engine is running), and u will see either ur voltage is overcharge or not..
Yes, we do the test, It's overcharge. My poreman said wiring problem.....Then told me no use replace alternator and battery.
Really have no idea what to do.
What is your advice?
If its wiring problem, its going to be a very complicated tasks since you are going to find an electrical wiring foreman&definitely u have no choice by let them open all wiring and redo the new one. i would say its hell of a job, but worth it. You don't have any option when it comes to wiring matter since it will give more problem in future. If u have money&time, then you can do the wiring. But if it gives you more problem&you don't want to get mess up, just sell it&find a better one
bro, aku pakai wira 1.3 injection, agaknya kalau susah nak start tu bleh jadi altenator prob ke..? bateri & plug ok, on ok tp susah sgt nak start.. kena try byk kali baru ok (itu pun lucky je).. kekadang klau tgh drive, bila smpai traffic light, enjin trus mati.. kena off dulu, pastu on balik baru start.. pening gua doo...
Xde kne mngena dgn alternator bro..klu lu ckp keta lu wira,gua rse gua tau apa mslh lu. Throttle body lu yg problem tu. Wira mmg standard throttle body masalah..cbe lu tgk kt blkg throttle body tu ada 1socket&try raba2 sket. Msti dh cari.dlm tu ada 1motor plastik mcm keta control tu. Kt sparepart keta ada jual repair kit utk throttle body, tp lu pkai utk temporary blhla smntara nk cri throttle body bru..sbb biasa klu gnti motor kt dlm tu mmg jarang yg tahan lame.kne cri sktul gak throttle body
Try pgg2 sket socket kt blkg throttle body tu.msti dh cair..
oo.. throttle body ye.. nnti check.. klau cair tu maksudnya mmg x lama la ye? thanks bos.. agak2 throttle body 1.5 bleh masuk ke 1.3..?
bro,
saya nyer kete kebal pon ada kes alternator. bateri baru tukar bln dh kong, pastu ganti yang baru pon sama gak..hari ni anta repair, saya ada check kt net gak pasal alternator nih, smp ler sy jumpa citer abang. tp, mcm dh tlambat sbb keter dh anta bengkel. tp mungkin alternator saya sakit sbb dh tua sgt. kete saga 1989. saya sayang kete tuh sbb dapat free daripada parents. huhu..nti leh rujuk sinih kalu ada probs. thanks bro.
sama la kita..saga 1989
dah lama aku cr blog yg membantu dalam urusan2 kete ni, tq bro 4 the help. blh jd rujukan akn dtg
sama2 blajo bro. gua pn bkn pandai..kongsi mengongsi la..blh follow di twitter @kelabprotonsaga
bro,aku nk tnye...aku pkai saga 1.3 tahun 87.masalah kete aku skang ialah,bile aku biarkan enjin runing,dlm 5je mesti enjin semput2 dan terus mati...lpas tu kne tggu sekejap baru bleh start balik.satu lagi kete aku hanya bleh berjalan untuk tempoh 40 ke 50 minit je..lpas tu enjin mati.so aku nk tau adekah bende ni bekaitan ngan alternator atau bateri?
semput2 enjin mati lps tu blh start blk ke x? atau blh start tp mati2 blk? ada byk kemungkinan kne cek 1per 1. tak blh main ckp je 1benda tu problem. nnti benda lain yg rosak benda lain yg lu ganti..
1)tgk kabel plug. mse enjin tgh idle, try cabut 1 per 1 kabel. maksud gua, cabut 1, then dgr enjin tu ada sangkut2 ke x. klu xde, pasang blk then kabel yg kedua plak cabut. klu keempat2 ok, kne tgk plug plak dh bpe tahun lu tak ganti?
2)distributor kne cek sbb api tak kuat mungkin dia sempput2. tgk entry gua kt mne distributor.
3)kaburator pn blh jd semput2 klu angin&minyak setting tak cantik.
4)alternator klu tak cas btul (contoh kabel koyak/ada luka) pn blh jd tak blh start. tp tak mungkin semput2.
actually keta thn 89 ke bwh ni enjin dia supposed blh tahan lasak. kne rajin maintenance je sbb old/ lg 1 kena alert. sbb dlu gua kursus terengganu sbln 3-4kali jugak ulang alik selamba jek.
update gua blk kt twitter @kelabprotonsaga
atau blh email khairi.traswaja@gmail.com
slalunya lepas mati,akan amik mase dlm 5 minit baru bleh start...bile enjin panas je kete aku jadi macm tu...die akan mati tibe2.utk pengetahuan bro,plug aku da tukar baru.aku ade jugak bukak distributor,dan rod tgah,bahagian blakang dekat cap tu ade longgar sikit.
Distributor xblh simply bukak&adjust sbb kne sama dgn timing which is still kne adjust jugak.klu ke knan dia akn rendah timing.so better ikut marking tgh2 tu blk..coil api dh cek?kabel plug dh cek?
aslamkum bro,nak tnya skitla ,gua ada massalah dgn keta proton gua bila engin dh panas kalau gua beri signal kiri atau kanan rpm jadi tak sabil sekejap 1000 jap 600 rpm .bila off signal ok dan kalau on signal emergensi on ok lak .mintak tlong bro kalau ada sesiapa yang pernah kena kes cam ni...kereta tahun 1990.
kalau boleh pm kat gua .tk no 0172090866.
sazman22...
ada 2 kemungkinan, samada wayar ke alternator dh nk kong atau meter rpm lu yg dh kong. ada sesetengah kes minyak / tempreture dia problem. Ada setengah lain plak rpm. so kne cek
tk atas pendapat lu.cuma gua risau kalau gi bengkel formen kata altenator yg rosak.cam ne nk pastikan wiring ke altenator yg rosak?
you were in the right entry. Please read more to understand
kalau clutch keras ape yg perlu di buat.tlng info skip...
Bergantung pd clutch tu sndr. Ada jenis brand yg mmg keras dan ada jenis yg mmg lembut. So kne tanya kedai yg jual samada clutch yg nak dibeli tu lembut atau keras. Biasa pomen dah tau jenis2 clutch yg sesuai dan brand2 yg ok sesuai utk kereta&pengguna.
salam bro...aku punye alternator bergoyang kuat la. rasanye alternator tak rosak lg tp pomen bg 3 kebarangkalian iaitu skru hilang, tapak patah & bearing rosak..bleh bg komen
dgr ckp org wtpe? lu punye keta better cek sndr dlu sblm bg pomen pegang. Bkn susah pn cek alternator. Space banyak. Bukak hood&tgk je dh nampak dah blh pegang. Benda fizikal blh nampak&cek dr dgr kebarangkalian yg belum pasti. Bearing rosak blh dgr klu enjin lu tgh running
salam tuan. nk tanya skit.
sy letak bateri yg dah tak kuat utk kete proton sy dan cuba utk start. bila start terpasang signal. dan meter rpm ikut rentak signal.
lps tu tukar ke bateri yg elok. dan start dan boleh jln mcm biasa. xda masalah. lps tu sy jalan2 dalam 100km lebih pastu alternator xcas. tandanya lampu bateri menyala. mula2 kelip2 pastu menyala terus.
semasa enjin tengah hidup, sy cuba cabut bateri dan enjin terus mati. sahlah alternator xcas.
adakah letak bateri lemah kemudian cuba start enjin adalah punca alternator jd rosak?
sy nk cuba pegi servis sj alternator tu.
Letak bateri yg dh nk weak bkn punca alternator rosak.brg ada jangka hayat dia.sampai masa dia akn rosak.biasanya klu service xblh jamin tahan lama melainkan org yg betul2 mahir sbb carbon pd alternator tu dia akn ganti skli.
Sebaik2nya ganti baru atau cari yg recon. Gua ada sbijik alternator cm dlm gambar original mitsubishi. Klu bminat blh info
Bro nak tanya kat mana boleh modified alternater lama? adi4073@yahoo.com
tak ingat la bro. budak yg tlg bikin alternator gua dlu pn dh pindah mana ntah. mmg ada org yg blh repair alternator. dia kasi buang carbon lama&ganti baru. kos dia sparuh dr harga pasaran alternator recon. so kne rajin search la. gua pn akn survey2. klu ada nnti gua infom
As Salam Bro,
kereta sy Saga BLM 2008, nak tanya,kalo selalu cuci enjin kereta Alternator boleh rosak ke? dan ako rosak, bro boleh x recommend pomen yg boleh winding alternator? sbb kereta skrg da kat workshop. pomen ckp kene tkr alternator. RM400 new set but not ori
xde kne mngena klu cuci enjin alternator blh rosak. keta 2008 pkai 2013 dh rosak? keta buruk gua tu thn 1989 smpi 2012 bru problem alternator. tu pn bkn mechanical tp skru patah sbb dh lama. tp dlm masih ok. harga 400 tu blh dpt alternator ori kot. sbb alternator recon sparuh dr tu. cek blk pd alternator yg ekonomi dlu. contoh; wayar pd alternator, atau cable lain yg bersangkut dgn alternator.
then bru dpt detect apa mslh. pomen mmg akn suggest baru sbb nk memudahkn keje dia. sbb tu kena ada kwn rapat yg kje bengkel supaya blh tau mslh keta tanpa apa2 charges. klu btul problem bru ganti
salam bro...kete aku td takleh start..tp indicator battery an alarm semua ok jer...radio pon boleh on...bajet battery weak....lps jumper enjin boleh start....tp bila lps pedal jer enjin trus mati....bila cabut kabel jumper mmg tru takleh start...tp lampu battery semua normal jer....aku rasa alternator problem....boleh rekemen member yg tau repair alternator tak
Alternator kurg kdai yg pandai repair.ada pn mgkin jauh2.so utk slamat lbh baik cari lain. Atau bwk bengkel suruh dia test pkai volt meter tgk btul/tdk alternator cas.
Kdg2 mslh mcm tu ada jugak melibatkn api. So kne cek coil api atau cable plug. Gua pnh kne dulu.
Carburator setting x cantek pn timing xblh maintain. Try cek satu2
Bila start pagi voltage naik sampai 15.5/7 volt semasa aku test dengan multi meter digital ...masalah overcharge ke klaw naik 15 lebih volt ..aku ade pakai meter volt cap ayam model monza ..tanda merah di 16volt ..tanda hijau dari 11volt hingga ke 15lebih volt ..adekah ini pekara normal ..ce bagi pandangan boh
Rasanya sume meter lbh kurg je. Cuma brand je berbeza. Dr apa yg gua survey dan dpt info, voltage standard paling cun masa enjin idle adalah 14.5-14.7v paling tinggi pn 14.9v tp klu lbh 15v tu ada something wrong dr segi voltage. Samada wiring, atau alternator tu sndr x stabil. Bahaya klu voltage berlebihan takut overcharge atau wayar blh terbakar. Kne extra alert.blh bau apa2 hangit ke masa keta bergerak. Blh add fb kelabprotonsaga. Tq
Owhhh...ok tq
..alternator wira boleh masuk x proton saga iswara....sbb ade mber nak jual ..klaw ngam aku ingat nk ambik ..sbb iswara aku xde altenator..rosak
Meter voltage aku dh buat hal ..kejap trun kejap naik ..kdang2 drop smpai 10v ..mujur ade turbo timer hks type 0 ..boleh tngok volt ..bacaan volt di turbo timer 13.9-14.5 ..tp di meter 10v..aku rase nk cari meter lain r..brand ape yg ok ? ..pada sapa2 yg x berminat nk masuk meter volt boleh masuk turbo timer hks type 0 ..selain boleh timer enjin ade kelebihan function die ..boleh set volt undercharge 10v die akan notification bunyi "bip" ..overcharge 16v pon ade bunyi ..sekadar berkongsi dengan org yg x mahu pasang meter volt ..heeee
Blh msuk klu pandai modify kaki. Cuma voltage stiap keta berbeza2. Takut klu wiring dh lama current kuat blh effect wiring keta lu melainkan wiring dh buat. Blh check wattage alternator.
Hrp blh share gambar kt fb supaya viewer blh tau model yg dimaksudkan. Volt meter blh pakai apa2 brand. Gua punya cap ayam je beli kt brothers. Sampai skg ok lg.cuma lampu je terbakar sbb short dlu.
Owhh ok bereh boh ..ade mase aku add fb kelabprotonsaga ..aku pon pakai saga tahun 89 gop ...sama umur ngan aku ..minat mendalam ngan saga lama ..nak2 convert fiore ..huhu
Salam bos..saya nak tumpang tanya kerta saya saga 1.3 tak bleh start. .api kat plug xde dngan lmpu kt meter sume xdew. .ap masalah die. .
Bateri?
salam bro. lu mmg sempoi pnya org. gua tabik lu.msalah gua, gua dh tukar alternator baru bkn recon utk wira 1.5 carb. klu keta tu parking, current stabil n ok. msalah bila jln current xda power. lampu makin malap seolah2 bateri nk kong. tp bila parking current mcm stabil jerr.mohon pncerahan. tq
bro, tu bkn msalah bateri ke?
-brapa alternator?
-mcmana tau current stabil masa keta parking?
-mcmana tau time jalan current xde power?
*blh add fb "kelabprotonsaga protonsaga" supaya mudah tu post gambar mslh kenderaan. Tq
salam bohh..saya pakai wira 1.5 tahun 2005,sy datang dari kuantan ke shah alam..masa dlm perjalann,sy perasan indicator bateri menyala kejap2..pastu sy buat x tau je..besoknya sy g tukar alternator spare dri dlm kete..lepas seminggu alternator tu kong..sy tukar lagi alternator yg lain..lepas seminggu kong juga..last2 sy pakai balik alternator asal dan sy tukar bateri baru..dan tadi...indicator bateri menyala kejap..pening dah sy ni..
-Cek wiring.
-cek Soket ke alternator
Bro kete wira sy, bateri kong, jumpa start boleh tpi bila cabut jumper terus mati, ingatkan alternator tkde cas, i dah tular alternator, but tu la situasi dia, jump start ok, cabut jumper cable terus mati, satu baru i tau masalh nie lepas adik tersilap pasang positif ngan negatif(terbalik). Apa yg boleh d check? Ada ke apa fius yg berkenaan?
Cuba pinjam bateri kawan dan start tanpa jumper.
Masalah lain yang berkaitan biasanya soket bateri + - dah problem. Ikat kena ketat.
Lain2 masalah: alternator ada 1 skru bahagian bawah sambung ke wayar. Saiz 10". Wayar tu biasanya kalau kereta lama dia akan keras atau koyak. Jadi charging tak stabil.
* jangan lupa add friend di fb "kelabprotonsaga protonsaga" tq
Bro, tuk alternator ada fius ke? Mcm i ckp masalah nie terjadi lepas adik sy salah pasang kepala bateri tu, +- terbalik,
Apa lgi yg boleh sy check, cable yg sambung alternator saiz 10 tu u dah check ok.
Fius adalah sebagai perintang untuk halang current lebihan masuk bagi penggunaan seperti lampu, player, wiper dan sebagainya. Jadi alternator itu sendiri sebagai pengeluar letrik tiada fius. Kepala bateri jika pasang terbalik takda masalah. Paling kuat pun kalau start enjin akan sangkut2 dan timing tak stabil.
Cek kpala cable +- kalau perlu ditukar sebab penyambung kadang2 ada masalah. Cuba pinjam dulu bateri kereta lain dan start samada masalah masih berlaku atau tidak.
Skru saiz 10 kalau nak buka kena pastikan tiada aliran elektrik. Ada ring penyambung ke wayar tu kadang2 sudah problem. Cari kedai wireman ring tu harga dalam 50sen&baiki semula wayar.
Cuba bawa ke bengkel&minta pomen cek voltage samada alternator betul charging atau tidak.
Bro, nak tye sikit, kalo kita tk pasang bateri langsung, just jump start pakai jumper (sambung kat connector bateri terus) , kete boleh start, so bila lepas jumper cable tu, sepatutnye enjin masih berjalan atau mati?
Enjin jalan
Tapi sekarang kete enjin trus mati bila cabut jumper cable tu, apa boleh buat/check? Alternator dah ganti baru(recon).
Alternator lama sama scenario jugak, jd rasanye bukan alternator mesti ada hal lain, kalo dibiarkan pasang jumper tu enjin jln je
Mcm biasa,cabut mati terus. Apa sy perlu check lgi?
Klu ikutkan spatutnya mmg alternator problem. Recon kdg2 bermasalah juga sebab pernah kena dulu. Memang kena buka&ganti lain masa kena dulu. Lebih elok alternator lama repair&pasang semula. Ada cek dengan pomen voltage current brapa volt?
Lain2 yg berkaitan- distributor dan coil api. Cek dulu cable plug tengok api kuat atau tidak. Masa enjin hidup adakah timing enjin idle atau ada sangkut2? Pastikan semua kabel plug api ada.
Hi Bro, time kasih tuk tips bro, i dah check sumemye , ok n i jugak dah jumpa punca masalah nie,
Mslh disebabkan oleh main fuse 80amp tu burn bro, dah tukar dah ok, tpi mslh radiator plak bocor,
Area klang bro tau tak kedai yg boleh repair radiator. Thankx.
Main fuse 80amp kt bahagian mana? Radiator service ada area simpang nk ke kampung kuantan. Tepi jalan. Kat port klang ada 2kedai. Sebelah 7-11 dan lagi 1 taman kem
Dlm kotak fuse yg ada dlm bonet/enjin, kotak fuse yg hitam tu bro,
Nie fuse yg hitam,yg mana point +ve dari battery di sambungkan. Kalo boleh i upload gmbr dlm fb.
Bro..gua pakai saga blm..masalah gua lmpu bateri gua mnyala tmbah power steering jd berat time hujan.lepas gua ttup ekon bru power steering ade balik dan lmpu bateri padam..boleh bg advise sikit
Hi bro, kenapa ye kreta sy susah nk hdup? Msa enjin sejuk mudah je.. kalau dh jalan 7,8km n sy matikn enjin tu, msa sy nk start payah nk hdup? tnya pomen dia kata tapak soket throttle body dh cair.. btul ke??
Kereta apa?
salam bro nak tanya...aku pakai iswara 1.5 1992...dan baru lepas overhaul...tapi ada problem baru muncul....masalah lampu indicator bateri menyala tak padam2 walaupun enjin da hidup dan jalan jauh....ingat alternator kong....try cabut kpala bateri - tapi enjin tak de mati2/sengguk....pastu ada bau hangit dan berasap kat area alternator (tak pasti punca asap dari mana)... dan alternator tu basah kena minyak...tapi tak tau celah mana dtgnya minyak tu....nak kata motor power stereng bocor da cek tak de pulak....pastu bila jalan nak2 time ujan on air cond tingkap power window lambat naik turun, wiper pelahan gile, lampu depan signal dabel signal sume malap, lampu jam dashboard pun malap...da bwk g bengkel tmpt wat obohol suruh cek dia ckp tak de pape pun bocor....masalah ni timbul lepas obohol sblum ni ok je....huhuhu....tolong bro...bribu dah habis ni....nak jual sayang ooo....byk jasa....tapi bila dah jadi gini...hilang smangat nak membela...lepas satu satu masalah timbul.....
Klu pomen cek teliti&pomen yg otai mesti tau sbnrnya punca minyak yg buatkn alternator basah tu adalah drpd oil ring gasket duduk kat pulley dlm tu. Samada gastket set tu cap ayam atau ring tu dia beli asing. Biasanya jenis cap ayam tu x tahan lama&mudah keras bila panas. Sbb tu minyak kluar&meleleh kat alternator.
*cara nak save cost- amik air panas curah kat alternator. Buat 2/3x. Biasanya klu alternatir ok lampu tu automatik akn padam. Tp klu dh buat jgk xblh mmg kne ganti ring tu kmudian tpaksa ganti jugak alternator.
.aku da jumpa punca problem....puncanya motor power stereng kat atas alternator tu bocor....tapi tak pasti bocor kat mana cuma nampak minyak tu mleleh....da test sume skru nutt sume ketat...pelik pelik....tu sebab alternator tu basah dan berasap minyaknye mleleh kena alternator....alternatornya bleh guna lagi...baru 3 tahun guna alternator tu..patut berat jek rasa pulas stereng...padahal sebelomobohol elok jek tak de leaking...ni lepas obohol tros jadi...nak kata pomen cuai itu pomen member ayah aku sndri....kete subaru nganlori ayah aku wat top obohol ngan obohol ngan dia jugak...takkan nak kencing gak kot.....baru tadi aku ngan ayh aku dok belek kete tu....lagi satu ayah aku bg tau "teped" ape tah namanya bunyi kuat smacam...dia dah adjust ketatkan skit tapi bunyi tetap ada.....tu ok lagi dia nak adjust sndri nnti...cuma masalah power stereng tu bocor....agak2 brapa bos kos nak repair tu...hadoi....bru2 hari hangus rm1800 sbulan gaji aku tu....ni dtg pnyakit lain....huhuhu...
assalam bos nk tanya klu cabut kepala bettery enjin hidup lps 2 on lampu enjin mati.... alternator da kong ke....
Yes. Alternator dh x kuat charging. Klu pomen yg pandai alternator blh servis. Ganti carbon. Jimat duit. Tp x smua pomen suka buat. Masing2 akn suggest utk tukar baru sbijik&yh pastinya recond. Jd utk kekalkn original lbh baik service
Bro,
Kekadang meter RPM Iswara gua tak naik,,, pada masa tu juga bateri tak masuk caj.. Apa problem agaknya bro..
terima kasih
Panel meter dh problem. Blh cri kdai ptong ganti sketul. Atau cari external rpm.
Bateri x charge slalunya alternator atau kpala bateri kurg ketat. Alternator try tgk kt skru bwh alternator (saiz 8) wayar dh keras pn biasa charging x stabil. Normal charging 14.5v
*jgn lupa like&share page @kelabprotonsaga protonsaga
As salam dan selamat pagi, sy pakai saga lmst tahun 2006. Mohon pencerahan brader asap. Kelmarin sy bawa kete & matikan enjin seperti biasa then sy notice panel lampu tibe2 malap & terus SEMUA terpadam termasuk radio dsbgnya tak boleh nak ON apa-apa. Pastu cuba jump start dgn kete kwn pun tak boleh. Esok pagi sy dtg bwk pomen pakai bateri dia boleh start plak (lampu panel pun dah boleh nyala) Tak lama selepas beli bateri baru dan bwk kete mcm biasa siang hari, malam tu plak jadi balik lampu panel padam, alarm tak berfungsi, blackout! dan kereta tak boleh nak start..padahal bateri dah tukar baru..pomen pun dah cek alternator pagitu dia kata ok xde problem..dia pun hairan..apa ya bro masalah skrg? sebelum saya nk hantar repair dekat workshop dgn lebih detail lagi ptg karang. Tq
Gua pnh post dlm fb kes yg sama. Jgn lupa like page baru "kelabprotonsaga protonsaga"
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=280385498990935&id=100010584617668
salam en..boleh bagi contact no pomen y bagus tu..smlm keter sy x blh start..pomen ckp alternator x blh cas..klu buat servis carbon blh k?
Salam bro leh tak wassap sy 0196983594 sbb sy baru tukar alternator jenama focus rm480 batery baru pastu kereta time sejuk je leh start dan bila pasang aircond tetiba x sejuk pastu kereta mati. Bila start bunyi tik tik bila tggu lama sket baru leh start masalah sama juga
salam bro lampu keta wira 1.3 aku malap sebelah..apa punca nya..
Assalammualaikum..kereta saga BLM saya ada masalah kompresor aircond,tp yg jadi masalah saya sekarang bila start tak hidup, bunyi mcm berat nak hidup,tegok timegbell pusing slow,kat betri ada keluar asap kecil kat sebelah positif (hitam)..boleh bagi tau saya apakah kerosakan di kereta saya?? Harap anda dapat membantu saya
Salam bro kreta saya saga blm..masalahnya lampu bateri menyalah Dan saya terus tukar alternator sebijih tp bila da guna 6 Bulan lampu bateri menyalah balik.smp 4 kali da tukar alternator.skrg kreta tersadai x tau nak buat mcm mna lagi..lagi klu da tukar alternator baru bila stat enjin lampu bateri Akan brkelip2 lepas tu off.
Salam bro kreta saya saga blm..masalahnya lampu bateri menyalah Dan saya terus tukar alternator sebijih tp bila da guna 6 Bulan lampu bateri menyalah balik.smp 4 kali da tukar alternator.skrg kreta tersadai x tau nak buat mcm mna lagi..lagi klu da tukar alternator baru bila stat enjin lampu bateri Akan brkelip2 lepas tu off.
Bro sy nak tanya pendapat,Keta saga BLM sy dah tukar alternator pon xcas jugak..ada masalah lain lg ka..beteri PON dah tukar tapi tetap sama,pendapat bro apa lg masalah xcas Keta sy
Bro sy nak tanya pendapat,Keta saga BLM sy dah tukar alternator pon xcas jugak..ada masalah lain lg ka..beteri PON dah tukar tapi tetap sama,pendapat bro apa lg masalah xcas Keta sy
Assalammualaikum,tumpang tanya,mcm mana nak buka nat alternator ya,saya dah buka nat lain untuk tanggalkan alternator,tapi nat yang pegang alternator ada halangan tidak dapat dibuka?mohon pencerahan
Assalammualaikum,tumpang tanya,mcm mana nak buka nat alternator ya,saya dah buka nat lain untuk tanggalkan alternator,tapi nat yang pegang alternator ada halangan tidak dapat dibuka?mohon pencerahan
salam....nak tanya meter rpm tak hidup ada kaitan dengan altenator ke..sekian
pada alternator ada volt dan amp.perkara yg x sama..mcm charger hengpon..amp kecik lambatnya full cas..hihi
ya..bateri amp besar..alat electronik byk sambung..berpeluh altenator kalu ampnya x cukup support walaupun ianya 12v.
salam bro gua pakai iswara tahun 1993 maslah gua bila bwak laju nk berheti trfiklight misti mati..lepas tu start hidup balik kerap jugak jdi kalau berhenti time trfiklight
salam bro gua pakai iswara tahun 1993 maslah gua bila bwak laju nk berheti trfiklight misti mati..lepas tu start hidup balik kerap jugak jdi kalau berhenti time trfiklight
Hi Bro,
hari ni kete saga blm tahun 2006 gua xboleh start,
ada lambang enjin dengan lambang batery menyala
bila start okay, bila on aircond trus mati.
ape problem tu bro?
thanks,
S.ptg bro..sy nk ty r keta saga BLM sy bla strt tkde fgsi tp lmpu smua myala bla pgl pomen check dia ckp mslh altenator btl ke mslh mcmtu..ktq
Baru tukar altenator
Normal 13.7
On lampu 13.4
On lampu & aircond 12.8-13.1v
Salam,saga flx start pagi hidup.lepas matikan injin nak start balik tak hidup.kene tunggu dlm 15 minit start hidup.bateri ok aircond ok lampu ok.
buah cempedak, buah nangka.
Dah start enjen, lampu malap.
Tekan minyak sket, baru terang nyala, ekon pun kuat.
Dulu OK, tapi lepas tukar belting & alternator, jadik cam gampang...
mane nak carik woksyop yg ade pomen A & harga tak macam yahudi ???
Kalau takat semua nak tukar, baek aku tukar kete.
Tapi aku sayang saga arwah bapak aku nie. aku nak maintain cun2
tolong advice sket.
Bossku...sya owner iswara 1.3 th 1993.....alternator kereta dach tukar baru n then bateri pon dach kena charge semula kat workshop but....electric kat smua komponen kereta nie mcm x mencukupi......hri tu sblum sya tukar alternator kereta sya padam trus smua lampu n komponen electric 1 kereta nie....so skrng dach tukar alternator...but electric msh jua mcm x ckup....blh beri ajar skit bossku
Salam bossku bossku semua ..sy nak Tanya lah ..alternator saga dengan wira Sama ke tidak. saga (kereta kebal)..bukan saga FLX.
Saya pon kena benda yang sama mcm nie
Altenator keta saya berasap.. X thu knapa
Sy pun sama cm ni.. bro tau apa problem tak??
Post a Comment