Thursday, July 7, 2011

Battery / Bateri

Bagi sume yg follow entry2 gua, rasenye sume dh tau yg keta gua ada sbijik volt meter kt terjojol kt dashboard keta gua tu kn? Nk dijadikan cite, ada la 1hari tu gua blk dari kje sampai umh gua pun start membelek keta. Dlm pada mase yg sama, gua plan nk tukar minyak hitam since kalau ikut due, mmg dh kne tukar. Memandangkan kereta gua ni old school dan banyak travel, gua akan tukar minyak hitam setiap 3000/4000km atau 3bulan yg mane sampai dlu. Itu pn ikut keperluan gua travel jugak. By the way, minyak hitam&oil filter gua mmg akan bikin sendiri.

Sebelum tukar minyak hitam, gua start enjin dlu sbb mau bagi minyak ronda2 dlu dlm tu psl rsenye dh 3/4hari xstart keta gua tu. Mse gua nk start, ada rse mcm berat sket. Tp gua xamik port psl pk mgkin lme xstart kot? Selesai tukar minyak hitam, gua try start lg, same jugak! Gua dh rse lain mcm. Terpandang la gua volt meter gua tu. Gua pelik apsal reading dia 10V jek? dlm pikiran gua dh agk mmg bateri nk kong. So gua cek2 bateri gua mmg sah la dh expired. Mcmana gua tau expired? tu ler pentingnye ada volt meter tu ha. yg kedua plak, tgk bateri lu org. Kalau tepi dh gelembung tu cpt2 la tukar.


By the way, dr maklumat2 yg gua dpt kalau bateri cantik, alternator cantik, voltage reading mase enjin tgh hidup adalah 14.5V. Enjin hidup sahaja ye. Bukan mse pasang aircond, atau lampu dihidupkan. Kalau lebih dr 15V tu overcharged, meaning that ada something wrong. (tgh meter gua). Manakala kalau enjin dimatikan dan biarkan 3/4hri pun (kalau bateri cun la), voltage dia tetap pd 12V. Mungkin akan berkurangan smpi la low kalau lg lame lu org xstart. So cara terbaik nk jaga bateri, kne rajin2 la usha meter mcm gua. Cap ayam pn xpe, janji ada petunjuk utk lu org tentang kondisi bateri lu. Jangan dh jln jauh2, keta xblh start hanya kerana benda yg lu dh blh agak problem.

Dr meter tu jugak lu org blh tau kondisi alternator lu org mcmana. (tgk entry gua psl alternator)
Gua rse2 dh agk lme pakai bateri yg free maintenance, so kali ni gua nk try pakai bateri yg air punye plak. Kata org blh tahan lame pakai bateri tu.
Kesimpulannya, samada keta lu org baru ka, lama ka, kalau lu org pandai jaga sendiri puas hti. Ni gua attach sket info utk lu org.

Memahami Fungsi Bateri

Bateri kereta adalah sebahagian dari kenderaan yang memainkan peranan penting pada kereta. Fungsi utama pd bateri kereta adalah untuk menyimpan tenaga elektrik. Tenaga ini mula memainkan peranan bilamana kunci diputarkan untuk menghidupkan enjin. Tujuan bateri pd kenderaan adalah semata-mata untuk menyimpan tenaga yang mencukupi untuk menghidupkan semula enjin dengan mewujudkan percikan elektrik untuk menyalakan campuran udara-bahan api didalam silinder. Semasa enjin sedang bergerak, alternator akan mengambil alih. Pulley yang disambungkan pd crankshaft engine melalui belting akan berputar pd pulley yang lain pd alternator. Dengan cara ini, alternator akan menghasilkan tenaga elektrik semasa enjin sedang berjalan. Tenaga elektrik ini digunakan untuk menghidupkn pencucuh (ignition), lampu dan lain2 aksesori berkuasa elektrik dan elektronik. Pengatur voltan (voltage regulator) akan mengarahkan alternator untuk mengagihkan jumlah elektrik bateri supaya tenaga akan berada di situ menanti untuk menghidupkan enjin pd mse akan datang.

3 comments:

versus said...

salam tuan blog...
tuan ada cakap yang bateri kereta paling optimum pada 14.5v, kawan pakai iswara, kire adik beradik lah yer..nak bertanya sikit:

kalau bateri baru, alternator baru, kawan cuma dapat bacaan 13.6v sampai 14.3v je... bacaan tu kira ok ke tak?

Anyway, nice blog...baru je sampai...tengah baca2 sebab tu nak bertanya pasal bacaan volt meter ni. Thanks!

gua said...

14.5v tu bacaan standard which is kalau lu p mane2 forum atau web berkenaan dgn keta mmg dia akan mention optimum current rating utk idle engine 14.5v..tp bkn sume keta mcm tu sbb stiap kreta wiring&aliran elektrik dia berbeza2. so 13.0v tu masih lg ok.

1 lg kes yg gua jumpa ada stgh org bateri&alternator baru, tp bacaan dia 12v. rupa2nya ada 1 wayar ke alternator tu dh cair which is dia xblh nk rotate charge dr bateri ke alternator&jd kan dia xstable.

versus said...

thanks for the reply bro,

mmg betul, setiap kereta akan memberikan bacaan yang berbeza-beza... kadang2 risau jugak bila tengok die naik tak betul...selalu nak kena check,, mana tau ada wayar yang dah cair ke... agak2 ada yang tak kena tu...bolehla tukar terus...

lagi skali thanks for the tip....nice blog..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails