Friday, July 1, 2011

Power Amp

Sbln je lg mau sambut pose. amcm, lu org dh ready ke? kali ni gua bkn mau sembang psl pose, tp psl power amplifier. Ada member gua bg gua amp kecik utk gua sumbat kt keta gua. So gua excited since keta gua mmg perlukn amp. bkn branded pn, amp cap ayam jek. anyway, ape tu amp?

klu tgk pd penerangan yg gua dpt, amplifier ni atau amp adalah alat untuk meningkatkan kuasa isyarat. Dalam penggunaan popular, istilah biasanya menggambarkan penguat elektronik, di mana input "isyarat" biasanya voltan atau arus. Dalam aplikasi audio, penguat pemacu pembesar suara yang digunakan dalam sistem PA untuk membuat kuat suara manusia atau bermain muzik direkodkan. Amplifier boleh dikelaskan mengikut input (sumber) mereka direka bentuk untuk menguatkan(seperti penguat gitar, untuk melaksanakan dengan gitar elektrik),peranti mereka adalah bertujuan untuk memandu (seperti headphone), julat kekerapan isyarat (Audio, JIKA, RF, VHF dan amplifier, misalnya), sama ada mereka terbalikkan isyarat (amplifier menyongsang dan bukan menyongsang), atau jenis peranti yang digunakan dalam penguatan itu (injap atau tiubamplifier, amplifier FET, lain-lain).


So, apa benda yg diperlukan utk pemasangan amp ni? amp, power cable, ground cable, fuse 60amp. Klu ikutkn, gua sbnrnya mls nk pasang sndr. tp disebabkn gua berbulu dgn ada 1 kedai accessories ni yg letak harga melampau2 utk psg 1 amp cap ayam, gua jd sakit hati la. So benda pertama yg gua buat adalah dengan cari maklumat2 penting mcmana nk pasang power amp. Once, dh ckup maklumat gua akan terjah kedai elektronik plak utk beli power cable&fuse. biasanya power cable ni klu kedai elektronik 1meter dlm 5-6ringgit je. tp klu lu p kdai aksesori dibalunnya lu org 3meter RM80. fuse plak dlm RM10 & kt kdai tu jual RM25. bpe banyak lu kne sembelih sbb benda2 bodoh nih? belum upah pasang lg. So, the idea is that how you try to source out the product and how to find a better way to save money.


Mengikut kata dlm internet, benda pertama lu org kne tau adalah kt mne letaknya bateri lu org sbb lu nk kne tarik power cable tu nnti xde la jauh sgt. kemudian, kasi pasang fuse dlu&JANGAN sambung pd bateri dlu. Fuse tu last nanti baru kasi pasang.
PENTING: Fius ini melindungi kenderaan lu org daripada terbakar dalam hal pendawaian kuasa pintasan keluar. Ia bukan untuk melindungi peralatan audio, ianya ada untuk melindungi kereta lu org. Wayar di antara fius dan terminal bateri akan dilindungi dari terbakar.

Once dah tarik power cable, kasi bukak plak radio lu org dan cek mana satu wayar speaker blakang&tarik pi ke power amp. manakala soket audio cable yg dh sedia ada pd radio tulis "output" kasi sambung je & terus ke amp.

Ok skg, the tricky part pd amp tu adalah 3tanda pd produk tu. 12v, Rem & GND. yg 12v tu wayar bateri yg lu org tarik fuse td guna power cable kasi masuk kt 12v. GND adalah ground yg mana lu org kne tarik 1 wayar p ke body. since gua letak power amp bwh seat, gua akan tarik wayar ground ke skru seat gua. Last part is REM tu bermakna "remote". Remote ni guna dia untuk kasi hidup itu amp skali bila radio on. Biasanya org akan tarik dari radio yg ada tulis "auto antenna" kasi masuk kat REM tu. Kalau mcm radio gua, warna wayar auto antenna gua biru. So lu org kne cek mane 1 wayar auto antenna. Kalau antenna biasanya dh sedia ada socket sendiri. Once dh siap pasang, lu org blh sambung fuse yg kat bateri td ke positive (+). Dan selesai&selamat la bajet lu org.


Apa2hal, blh usha kat web bwh utk maklumat:


p/s: Kdg2, ilmu yg kita dpt bila kita kongsi, sume org akan dpt manfaat sbb lu dgn gua sama. bkn anak org kaya yg blh kasi org mcm tu je ye x? Berjenama atau tidak sesuatu brg tu bergantung pd cara kita handle. Klu pakai audiobahn sklipun tp xtau guna pun sia2 gak...hahaha

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails