Selamat Menyambut Tahun Baru 2014.
Haish...mcm2 suda gua bikin dgn kereta yg gua baru angkat. bila kereta bertukar tgn, mcm2 benda nk kne amik tau since pd pandangan gua mungkin owner lama tak amik tau psl kereta yg dia guna atau mungkin kereta dia guna banyak simpan dari guna.
benda pertama yg gua kne driveshaft. keta modify mcm2 sudah jadi rojak. bila tanya driveshaft apa guna dia pn sndr xpasti. mcmana guna kereta tp xtau apa benda yg dipakai? atau pakai jenis main blasah je? tak heran pn sbb kebanyakan kita byk guna kereta tak tau apa yg dia guna. bila dh rosak baru garu kepala.
benda kedua tukar radiator. kereta jenis turbo sbnrnya sesuai untuk negara yg beriklim sejuk. klu nk guna pd negara2 yg cuaca tak tentu atau negara yg panas, lbh elok amik extra cautious sbb enjin mmg sentiasa panas. kereta standard walaupn panas, tp masih blh tahan dgn cuaca especially malaysia. so tak heran klu takat kereta kne time panas mcmana pn, ia direka utk kesesuaian negara kita. so kereta yg gua dpt pd mulanya guna standard proton saga radiator. utk kasi dia tampung kepanasan enjin, dia modified kasi bikin direct fan. bermakna kipas radiator akan sentiasa hidup sebaik kunci on. (kereta biasa guna auto fan. bermakna kalau panas, fan akan hidup untuk sejukkan air dlm tangki. bila air dah sejuk air akan circulate masuk ke enjin. blh tgk entry gua ttg perjalanan air dlm enjin kat sini . so gua ganti radiator aluminium 2layers & buat auto fan. bermakna panas baru fan akan hidup. hopefully jangkahayat fan akan tahan lebih lama.
benda ketiga kong compressor. mula2 pakai cantek je. tp mana kita nk tau benda nk jadi. so 2/3mggu pkai gas asyik habis je. cek tgk kompressor kong. trus pegi halfcut dpt brg, trus psg.
benda keempat bearing. skli rosak 3tayar bearing out. bukak2 tgk grease dlm bearing smpi jd pekat&kental. agak2 ntah dh brapa kurun tak pernah bukak&ganti. malas nk tanya sbb klu gua tanya owner lama confirm taktau. ganti..
benda kelima fuel regulator. beza antara brg cap ayam yg org guna asal boleh je dgn brg yg pakai utk selesa&slamat supaya tak jadi masalah adalah 2 benda yg berbeza. org yg xamik port&guna brg asal boleh atau asal ada je ni jnis yg kurg amik tau psl kereta. pd dia janji brg ada, ada fungsi dh cukup. while yg jnis amik tau psl brg skligus pstikan brg takda mslh terutamanya klu travel jauh2.
benda kelima yg gua kne fuel pump. ni salah satu brg yg mahal jugak. kereta ni ada pkai extension pump utk kasi tarik minyak lebih cpt&tak sangkut2. extension pump yg dia pakai ni dari jenis Mercedes. first2 dpt keta tgk pn agak kurang kemas. sbb pump tu dia modify sblh bawah tgh2 terjuntai. kalau kena lalu bump yg tinggi, confirm sangkut&akan touching ground cable. gila&bahaya punya kerja. since pump kong, gua disarankan cari kat halfcut dpt murah. gua mls nk cari halfcut. sbb brg belum tentu ok. kalau ok pn belum tentu jangka hayat pump tu brapa lama. gua cari baru. mahal sket, tp puashati&harap takda mslh. amik masa sehari jugak utk alihkan pump ketempat yg selamat kasi sorok tak nampak.
benda keenam kena spark plug. bru2 pkai tukar. sbb sbijik kong. ganti 1set. xsampai bpe bulan kong lagi. beli lagi. ada dgr2 pomen kata coil dh nk kong. and i say..wtf??#%*
benda ketujuh plak alternator. kebanyakan kita smua tau yg klu alternator tak cantik kasi cabut kpala bateri enjin akan mati. so gua plak tak try cabut kpala bateri, tp gua perhati kat voltage meter. gua pernah kasitau dulu, kereta yg gua guna kena ada voltage meter supaya gua blh tau alternator charge cantik atau tidak terutama masa high peak usage. maksud gua high peak usage tu bila kita guna smua current dlm 1masa. SEMUA: aircond, radio, lampu even yg kecik2 skali pn termasuk charger handphone, wiper, power window, signal, lampu brake. klu jalan terlalu lama, enjin panas fan radiator akan kerap hidup¤t pn akan guna lbh juga. So gua prasan voltage tak stabil. sbb gua nampak bila buka aircond je voltage jatuh sampai 11.8v dan kadang2 sampai 10.7v.... bateri baru tu.
last skli bru gua cabut kpala bateri. mmg btul alternator problem. so gua mls nk ke halfcut takut brg xtau plak boleh tahan brapa lama lps ganti, gua just pegi spare part angkat yg recond punya. atleast ada warranty. lps ganti baru la voltage stabil. masa enjin idle 14.5v so selesai.
**byk benda yg gua kne maintain balik mcm kereta pertama gua. kereta buruk gua tu even mcm tu, xde mslh klu nk travel jauh2. start enjin jalan je. sbb gua sentiasa maintain bila ada masa lapang. jd xde mslh klu takat nk blasah travel 9-10jam non-stop. apapn, pengajarannya kereta apapn lu pkai, tlg lah jaga. even kereta tu lu bkn nk pakai sampai mati sklipn&berharap nk jual lps 5-10thn kurg2 jaga la baik2. jgn bila ada masalah je, cari buyer jual. pastu gebang berapi2 mcm kereta 100% perfect xde mslh. tu kan menipu namanya...
No comments:
Post a Comment