Selamat Tahun Baru 2012! Apa azam lu org? Apapun, gua nk ucapkan jutaan terima kasih yg tak terhingga kpd pengunjung2 blog kelabprotonsaga ni. Moga apa yg gua kongsi utk lu org sume kat sini blh bg manfaat sekaligus blh bg ilmu jugak untuk lu org & gua skli. Gua pun bkn pandai sgt, tp klu kita rajin bertanya&kongsi info gua yakin kita blh jd mcm pomen. walaupun xblh bikin, kurang2 kita tau masalah kenderaan yg kita bwk.
Tujuan asal gua bukak blog ni bkn nk menyaingi mana2 kelab2 kereta yg ada, tp untuk share maklumat serta bg info. Mmg blog ni xkn kemana tanpa pembaca&pelawat setia mcm lu org. Rajin2 lah membaca untuk pengetahuan lu org sendiri jugak. Gua xde rugi apa, lu pn xde rugi apa. Malah gua seronok dpt bertukar2 pandangan serta kongsi ilmu yg xseberapa. Diam x diam dkt setahun lbh gua blogging&mcm2 ilmu yg dpt kita kongsi untuk pengetahuan bersama. Diharap lu org dpt terus sokong blog kelabprotonsaga. Sebarang komen atau cadangan blh kongsi atau email kat gua. insyaAllah kita sama2 blh usahakan. Last skli gua nk lu org tau yg dgn sokongan lu org lah blog ni dpt capai pelawat yg pd gua agak tinggi yg gua sendiri x sangka2. Mmg gua xblh nk bandingkan dgn blog2 yg ada kat Malaysia ni yg mempunyai berjuta2 pelawat setiap hari. Pd gua, dh not bad klu pembaca lebih dr jangkaan since gua masih baru. Selamat Tahun Baru 2012!
To meet&share interests about car. Hope we can improve our knowledge as well!
Wednesday, December 28, 2011
Friday, December 23, 2011
Gua cukup pantang kalau...
Right..gua ni ckup pantang kalau keta gua kotor. Maksud gua dari segi fizikal penampilan keta gua. Mata gua ckup sakit kalau tgk tayar ada kotor&tanah merah yg jadikan gua xsenang duduk. Memandangkan gua selalu bz, cara paling malas gua akan buat.....
Jeng..jeng..jeng..auto carwash la..hahaha..murah pn murah..tmpt lu org ada? biasa stesen minyak bhp yg ada auto carwash ni. So, klu lu org nk try blh jek..Xbanyak tmpt2 mcm ni. satu dlu yg gua prasan&pernah cuba kt ayer keroh, melaka. harga sama. So, apalagi, try it out!
p/s: gua still lg xdpt tunaikan target gua untuk convert enjin mcm tahun lepas..hehehe..
Jeng..jeng..jeng..auto carwash la..hahaha..murah pn murah..tmpt lu org ada? biasa stesen minyak bhp yg ada auto carwash ni. So, klu lu org nk try blh jek..Xbanyak tmpt2 mcm ni. satu dlu yg gua prasan&pernah cuba kt ayer keroh, melaka. harga sama. So, apalagi, try it out!
And the result is.....still glow in the dark..So, Selamat Menyambut Tahun Baru 2012. Moga tahun baru penuh dengan aktiviti serta peluang yg cerah untuk lu org sume..Cargas!!
p/s: gua still lg xdpt tunaikan target gua untuk convert enjin mcm tahun lepas..hehehe..
Monday, December 19, 2011
Tayar Haus Kurang Setahun-Utusan Malaysia
Tayar haus kurang setahun
Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR
pengarang@utusan.com.my
pengarang@utusan.com.my
Siapa yang tidak teruja memiliki kereta baru? Lebih-lebih lagi, ia merupakan kereta pertama yang berjaya dimiliki terutamanya bagi kalangan belia yang baru memasuki alam pekerjaan selepas menamatkan pengajian di institut pengajian tinggi.
Mungkin itu yang bermain di fikiran seorang kakitangan swasta, Nawwar Wan Mansoor, 26, yang akhirnya berjaya memenuhi impiannya untuk membeli kereta jenis Toyota Vios pada Februari lalu.
Hanya perasaan gembira dan kesyukuran boleh digambarkan oleh wanita tersebut ketika pertama kali memandu kenderaan yang dibeli dengan hasil titik peluhnya sendiri.
Namun selepas lapan bulan memandu kenderaan tersebut, keempat-empat tayar kereta kesayangannya itu mula menunjukkan tanda haus manakala bunga-bunga tayar pula semakin menipis.
Hairan dan tidak berpuas hati dengan masalah tersebut, Nawwar mengemukakan aduan kepada Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) di ibu negara baru-baru ini.
Pada prosiding di hadapan Presiden Quaik Chong Yu, Nawwar selaku pihak yang menuntut dengan ditemani bapanya Wan Mansoor, 60, tampil mengemukakan bukti gambar tayar berkenaan.
Wanita itu dalam tuntutannya mendakwa tayar terbabit tidak mematuhi piawaian yang ditetapkan kerana tayar baru tidak sepatutnya mengalami masalah permukaan cepat haus sehingga menjadi nipis dalam tempoh kurang setahun digunakan.
Wakil syarikat tayar terbabit yang dinamakan penentang dalam tuntutan tersebut pula menyatakan, pihaknya telah menawarkan 20 peratus diskaun bagi kos menggantikan tayar baru tetapi ditolak oleh Nawwar.
Chong Yu kemudian menangguhkan prosiding selama 10 minit bagi memberi peluang kepada kedua-dua pihak untuk mencari kata sepakat terhadap tuntutan berkenaan.
Jelas beliau, sekiranya setiap pihak tidak mencapai persetujuan, maka tuntutan itu akan diteruskan dengan perbicaraan
penuh.
Namun ketika prosiding disambung semula, wakil syarikat itu yang hanya dikenali sebagai Fitri memberitahu, pihaknya akan menggantikan keempat-empat tayar itu dengan tayar baru sekiranya Nawwar sedia menarik balik tuntutannya.
Masalah berakhir apabila Nawwar bersetuju dengan tawaran tersebut.
p/s: Lu org jaga2 klu beli tayar. Gua kalau dpt tau tayar brand apa yg minah tu pakai mmg gua banned &kasi sebar 1 Malaysia ttg keburukan tayar tu. Sesetengah peniaga mau untung cpt smpi jual tayar pn nk kencing
Saturday, December 17, 2011
Getah Pintu
Kblakangan ni gua prasan yg getah pintu keta gua (sblh driver) ada air masuk bile time hujan. Mula2 gua bajet mungkin sbb pintu gua x tutup rapat. Tp bila dok perhati&selidik rupanya getah kat sekeliling pintu gua dh out. Mcmana nk tau getah dah outdated? Try tutup pintu. Klu longgar smcm&xkedap tu biasa getah dh lembut ler tu.
So, pi kedai&beli getah ni. Xmahal, dlm RM30-40 je. Dlu mase gua xtau, ada la kedai2 yg mcm lahanat tekan gua dengan harg RM80. So hati-hati. Dan suatu masa dlu jugak, disebabkan gua malas nk amik port psl keta ni, gua pernah ganti getah pintu ni (sblh driver jugak) dan dia amik upah pasang sahaja dlm RM25. Tu jam gua xtau pape. Tp la ni, gua rase duit upah tu gua blanja anak gua KFC lg bagus sbb pemasangan benda ni mmg simple. Sbb apa gua ckp simple? Sepanjang yg gua tau, kebanyakan accessories saga ni terutamanya bahagian dalam sume jenis "plug&play". sume main clip sane sini. Keta lain mungkin sama jugak kot, tp gua rse proton saga ni banyak yg mcm tu.
First, ksi bukak dlu panel2 yg berkaitan disekeliling getah tu. Kalau rajin, kasi la bersihkan sbb habuk2&pasir mmg byk terselit area situ. Kalau rajin ler. Ok, klu lu org prasan, panel2 kat keta gua ada yg ber"skru". sbb kebanyakan clip2 yg ada dh patah& psl tu gua letak skru. Blh je beli panel2 tu yg baru, tp rse mcm malas plak.
Untuk pemasangan, pastikan getah tu jgn terbalik&kasi yg tebal kat luar. Klu silap pasang kang air bertakung kat dlm lak. Getah tu mmg bersambung, so jgn pandai2 pi potong plak. Tu la yg gua kne dlu mse kedai tu pasang. Dia potong penyambung tu&gua hanya perasan bile gua nk pasang yg baru ni. (cam haram). Jgn lupa cek balik lps pasang&pastikan getah tu masuk betul2 rapat supaya air xmasuk bila hujan atau lu basuh keta. So, masukkan sket2 getah tu disekeliling pintu tu&siap!! Kje lebih kurang stgh jam, duit pun jimat!
So, pi kedai&beli getah ni. Xmahal, dlm RM30-40 je. Dlu mase gua xtau, ada la kedai2 yg mcm lahanat tekan gua dengan harg RM80. So hati-hati. Dan suatu masa dlu jugak, disebabkan gua malas nk amik port psl keta ni, gua pernah ganti getah pintu ni (sblh driver jugak) dan dia amik upah pasang sahaja dlm RM25. Tu jam gua xtau pape. Tp la ni, gua rase duit upah tu gua blanja anak gua KFC lg bagus sbb pemasangan benda ni mmg simple. Sbb apa gua ckp simple? Sepanjang yg gua tau, kebanyakan accessories saga ni terutamanya bahagian dalam sume jenis "plug&play". sume main clip sane sini. Keta lain mungkin sama jugak kot, tp gua rse proton saga ni banyak yg mcm tu.
First, ksi bukak dlu panel2 yg berkaitan disekeliling getah tu. Kalau rajin, kasi la bersihkan sbb habuk2&pasir mmg byk terselit area situ. Kalau rajin ler. Ok, klu lu org prasan, panel2 kat keta gua ada yg ber"skru". sbb kebanyakan clip2 yg ada dh patah& psl tu gua letak skru. Blh je beli panel2 tu yg baru, tp rse mcm malas plak.
Panel2 yg kena bukak |
Untuk pemasangan, pastikan getah tu jgn terbalik&kasi yg tebal kat luar. Klu silap pasang kang air bertakung kat dlm lak. Getah tu mmg bersambung, so jgn pandai2 pi potong plak. Tu la yg gua kne dlu mse kedai tu pasang. Dia potong penyambung tu&gua hanya perasan bile gua nk pasang yg baru ni. (cam haram). Jgn lupa cek balik lps pasang&pastikan getah tu masuk betul2 rapat supaya air xmasuk bila hujan atau lu basuh keta. So, masukkan sket2 getah tu disekeliling pintu tu&siap!! Kje lebih kurang stgh jam, duit pun jimat!
Wednesday, December 14, 2011
Air Intake Systems
There are alot of air intake systems available in the market these days and some can actually increase the horse power of the engine of your car. Modern cars and other vehicles have air intake systems which comprises of different parts, some systems are very complex and have specially developed intake manifolds that divide air into different cylinders and thus increase the power. Mainly a car intake system has three parts.
(Mass Flow Sensor & Throttle Body)
Some manufacturers also include the silencer in the construction of their intake system, but the silencer has resulted in the decrease in efficiency because it impedes the flow of the air. Therefore, most of the performance oriented vehicle owners usualy remove them.
One important part of the air intake system is the sensor which senses the temperature of the air. Cold air is allowed to enter by opening the flap. Air enters through a long plastic tube; it then goes through the air filter and finally reaches the AFM ( AIr Flow Meter). There are two types of air flow meter
- Vane type
- Hot wire type
Hot wire type system has numerous wires having constant resistant in the air passage. The cold air hits the hot wires when it enters the air intake system and makes the wires cool down. The resistance of the wires decreases due to this and the EFI computer gets more voltage and adjusts the mixture of fuel and air. It all happens in a split second but the effect on the performance is impeccable.
The throttle chamber in the air intake system controls the flow of the air into the cars engine. In addition to this chamber, another bypass chamber is present which allows a small amount of air to go through to the throttle body. This amount of the air is used to adjust the speed of engine.
The last part of an air intake system is the cold start valve. The functions performed by this component are exactly the same as of the choke present in the carburetor. This component is valve shaped with a special element present in it which expands on heating. When it is not in its expanded shape, i.e. when it is cold, it makes it easy for the air to get to the throttle chamber.
These are the main functions of an air intake system and you can greatly enhance the performance of your car by installing one. The systems like K&N air intake systems are not only affordable but also increase the horse power and fuel efficiency of the engine and allow you to take the performance of your car to the next level.
p/s: credit to presh.com
Subscribe to:
Posts (Atom)