Wednesday, September 1, 2010

Power Steering Project




Salam 1 Malaysia!! Selamat menyambut hari kemerdekaan. Alahai, bila la kereta gua nak dpt pakai manatang alah ni..geram plak gua tgk..Gua punye entry kali ni tajuk lain sket. Knp gua letak "project"? Knp xletak title power steering jek since kereta gua mmg nk kena masuk power steering? Ok, sblm paperhal..gua nk bgtau yg gua namakan power steering ni as a project sbb gua dh merayap mana2 bengkel mahupun jumpa pomen secara personal, takder sorang pun yg ckp pernah bikin power steering utk saga orient. Magma, megavalve, iswara, mmg standard org pasang. Tapi orient, mmg TAK PERNAH ada org bikin. (gua sembang berdasarkan survey area tempat gua termasuk KL. Kalau ada tempat lain blh bkin, blh kongsi dlm blog ni supaya dorg blh dpt info. mana tau dkt2 dengan kawasan lu org duduk).


Untuk pengetahuan, utk pemasangan power steering bg kereta saga selain orient (magma, megavalve&iswara) takde masalah sebab mounting & bracket mmg ngam2. Berbeza dengan saga orient, banyak yg perlu di modify supaya barang tersebut blh ngam&berfungsi sepenuhnya. Tak nk sembang banyak, Jom baca kronologi projek power steering:

17.8.2010 - survey beberapa halfcut sekitar lembah kelang utk cari power steering set.
4.30pm dpt beli set tersebut.

18.8.2010 - discuss dgn member utk set appointment bg penghantaran kereta ke bengkel serta discuss
harga.

21.8.2010 - -9.30am, kereta dihantar ke bengkel&tepat jam 10am projek membaraikan dijalankan. Dlm masa yg sama member gua ckp yg dia ada tanya 5 org dr kedai halfcut&bengkel lain tentang pemasangan power steering pd saga orient gua. Sekali lagi gua nk bgtau, saga gua adalah first model “orient”. SEMUA pelik&geleng kepala sebab kebanyakkan mereka tak pernah psang power steering melainkan magma&megavalve. Kepala gua dh start serabut bila 1 masalah timbul which is sblm ni gua xpernah terfikir plak sampai kesitu. Bajet sume saga sama!! Then, member gua ckp "rileks", kita cuba..tp mungkin makan masa sket. Dalam masa yg sama pomen lain dh start membarai utk psang bracket kat area water pump.
- 11.00am lepas mounting dibukak dan bracket utk ikat power steering pump siap dipasang, time mounting nk pasang, 1 lagi masalah timbul bila mounting yg nk dipasang tak ngam dengan bracket. Waduh, gua dah pening. Then lepas cuba mcm2 cara, then pomen cadangkan mounting magma dicari. Kebetulan sebijik saga magma masuk bengkel utk tukar bearing. lepas diacu bagai sume, nampak "ngam", gua dengan pantas cari sebijik mounting saga magma. Lupa nk bgtau yg bearing depan gua kiri kanan ganti sekali. so, sekali jalan supaya tak nak banyak kali bukak&buat alignment since bearing depan gua pun dkt 2 tahun tak pernah ganti.
- 3.00pm gua bwk ke bengkel sbijik mounting baru saga magma. Lps di cuba, blh ngam steering rack mula dimasukkan. 1 lagi msalah timbul bila steering rack xmuat dimasukkan kerana perbezaan saiz rack yg menjadikan susah nk masuk. Mounting blakang terpaksa dibukak utk masukkan rack. Bila rack dah masuk, masalah lain timbul bila mounting blakang yg dibukak tadi tak blh psang sbb tapak lari. Puas cuba masih gak xblh. Sementara mounting baru tu di acu samada blh ngam, enjin kena jack sket&mounting blh masuk. Tapi....bracket yg melekat pd enjin utk ikat mounting tu plak pendek since magma punye bracket panjang. Waduh2..

-5.30pm sekali lagi gua ke halfcut utk tanya kalau2 bracket tu blh dibukak&jual sama gua. Lepas menyatakan hajat gua, orang kat halfcut tu ckp blh bukak&jual itu bracker sama gua, tapi rugi sbb enjin tak blh jual since bracket tu mmg melekat kat enjin. Betul jugak. Apsal la gua tak fikir awal2. Tidak takde la gua penat2 ulang alik dah la dengan pose lagi, panas semacam. Sampai bengkel gua bgtau dorang & masing2 duduk berfikir mcmana nak setelkan.

- 7.00pm balik umah(buka pose)

- 9.30pm dtg balik ke bengkel. Dtg sorg otai pomen yg mmg dipanggil utk setelkan msalah. Mula2, mounting bhagian blakang yg tak blh nk pasang skru sbb tapak lari. Lepas dibelek2, diperhatikan sebab apa mounting tu tak blh ngam lps masuk steering rack, dia pun try kasi pasang balik. Kurang dr 15minit setel! Masalah kedua plak melibatkan tapak utk pump power steering. Mmg xblh pakai tapak yg sedia ada since xblh ngam. Sekali lagi mounting baru diacu, tak blh masuk plak dah. Last2 baru prasan siang td blh masuk sbb mounting blakang tak masuk lagi. Kalau masukkan mounting baru tu enjin jadi senget. So, pomen otai masukkan mounting asal & tapak pump dibukak balik. Besi plet lain terpaksa di cari utk buat tapak lain untuk power steering pump. Cuma bracket pump je yg guna, utk tapak kena pk cara mcmana nk bentuk supaya blh pegang bracket&pump.

- 2.30am balik umah


22.8.2010 - 10.00am dtg smula kat bengkel. Tgk2 otai dah ada. Masing2 tgh dok sibuk fikirkan cara mcmana nk bikin tapak utk power steering pump. Tak banyak aktiviti selain modify tapak baru.

- 12.30pm balik umah sbb ada kje

- 5.00pm dtg smula tgk2 tapak dah siap tp belum welding. Ada 1 part kat tapak tu kena kasi twist utk pegang pump.

- 7.00pm balik umah

- 9.30pm dtg smula bengkel tgk dorg dok tgh meng”adjust” tapak pump sbb kalau silap welding sume tak blh pakai. Sok ada org welding dtg mau kasi welding itu tapak.

- 12.00am balik


23.8.2010 - tak banyak aktiviti yg gua tau dr pomen since gua keje.

- 5.30pm balik keje trus p bengkel. Lakhanat itu welding punye org tak dtg! So keje terbengkalai.


24.8.2010 - 4.00pm dpt kol dr pomen suruh cari o-ring utk paip & pump. Gua pun xtau saiz apa. Puas jugak la merayau cari. Last2 gua beli 5 jenis saiz yg berbeza. Dlm masa yg sama dia suruh gua cari belt power steering since yg gua standard punye pendek. Kena cari yg panjang sket. Kod asal standard punye (6235) & gua kena cari (6245/6250). Lps puas dok mencari dibekalkan kurang nya pengalaman, gua pun beli beli (6250).

- 5.30pm smpai bengkel bg brg. O-ring utk pump blh ngam, tp utk paip kena cari saiz yg lagi kecik. Patah la balik gua ke spare part utk beli saiz yg diperlukan.

- 6.30pm sampai smula bengkel passing barang&balik

- 9.30pm dtg balik ke bengkel. Pomen bgtau belting yg gua beli terlebih panjang plak. Terpaksa dia cari yg lain (6240) baru ngam. Rugi2...Tapak&bracket pump sume dh pasang, belting dah masuk.

- 11.00pm minyak power steering dimasukkan. Dlm masa yg sama masuk coupling steering je. Tu pun 1 hal seksa gak nk masukkan sbb rack yg dipasang tersenget sket. Lps cuba2 baru blh masuk. Dlm tgh dok excited sbb kje dh hampir siap, pomen panggil gua. Sekali tunjuk minyak meleleh kuar. Pump bocor!! Arrghhh..tidak!! terpaksa pump dibukak balik&gua kena hantar ke tempat yg gua beli tu utk tukar. Dlm hati gua dok maki2 je mamat yg jual brg kat gua tu. Dh2 nk siap ada lak halnya. Dugaan bulan pose btul!


25.8.2010 - 9.00am Gua dh terpacak dpn halfcut tunggu org tu dtg. Lps bising2&dia bg tukar pump lain, gua dgn pantas ke bengkel hantar barang & terus tembak ke tempat kerja dengan harapan dptlah setel hari ni. Lagi mau buat alignment sume lambat plak gua balik kang.

- 5.30pm Balik keje, dtg smula ke bengkel. Tgk2 keta dh kuar. Baru nk excited, tp dr jauh gua dh nampak minyak meleleh kat jalan. Aduhai...mmg confirm bocor lagi pump. Tempat yg sama! Tapi kali ni lagi banyak bocor. Kurang pahala pose gua sbb maki2 halfcut tu bg brg problem yg sama! Minyak power steering pun habis. Last2 lepas komplen, dia mintak bawak kereta terus p halfcut sok pg supaya dia blh check. Gua dh cukup bengang, tension psl mcm2 hal jadik, kena plak ulang alik smata2 psl benda ni jek.

26.8.2010 - 8.30am Disebabkan gua xblh cuti, pomen tlg hantarkan kereta gua ke halfcut tu since dia mmg kenal mamat tu.

- 1.30pm dia called gua bgtau pump dh ok, tarak bocor. Cuma kena cari hydraulic hose sbb pressure kat pump tu xblh tampung kalau guna hose biasa. 1 lg masalah yg dihadapi which is gua harap2 sgt la masalah yg terakhir sblm alignment buat. Coupling kat steering sblh dlm tu sangkut. Kalau tak buat, srupa mcm xyah pakai power steering sbb coupling yg sangkut tu menjadikan steering jd berat.

So kena pk kan mcmana nk bikin supaya tarak sangkut& blh smooth mcm steering biasa. Pomen halfcut suggest kena buang cover dlm tu. Gua ckp “wak lu!!” dah tentu la segala habuk, bau dan air akan masuk kalau cover tu buang. Tp pomen gua ckp blh pkkan cara lain. Sbb yg sangkut tu sikit jek. Samaada bukak, then gosok, ataupun carik alternatif lain.

- 5.30pm balik keje trus p bengkel. Pump dh ok xbocor&trus gerak p kedai hydraulic utk cri hose power steering pump. Oh ya, coupling yg sangkut tu dh ok since pomen kasi grind tempat yg problem&selesai masalah. Setel je, terus p bikin alignment & adjust chamber.

7.30pm terpaksa berbuka kat bengkel sbb ada balance part2 yg kena pasang.

10.00pm suruh member hantar ke bengkel & gua amik kereta terus p carwash sbb kereta banyak kotor dengan bekas2 minyak melekat2 pd body.

11.00pm balik umah.


Macam tu la serba sedikit sejarahnya. Gua pun mula2 tension gak smpi dh pikir nk tolak balik jek. Tapi mmg betul bulan pose tahun ni dugaan utk kereta gua. Hope evething will be well. Merdeka!!!

Lupa gua nk bgtau; steering rack getah cover tu kalau bocor even kecik pun kena ganti utk elakkan pasir masuk dan akan bercampur dgn minyak. (gua terjumpa ada org tanya dlm google search..hehehe)

p/s: gambor tak banyak gua snap sbb gua pun bz. tangan pun kotor dok tlg2 dorg.
Ada brg2 lama yg gua nk tolak cam steering rack saga (non-power), mounting magma (baru), power steering belt. Harga blh runding.








8 comments:

Faris said...

brape ek harge total nk tukar power steering nie? anggaran r

maeery jacguire said...

bro,tumpang tnye sket,saye pon ade saga 1989 nih..
nak tny sket enjin ape yg plg sesuai nak masuk kete tu erk...
yg saye tau is 4G91..
enjin ape lagi yg boleh masuk...

Liana Soleha said...

Salam alaik. Bro.. Nak tanya, dimana lokasi bengkel power sterring yang baik di sekitar KL - Petaling jaya ni? Berapa kos nk buat power sterring?

badriz said...

Salam semua. . .sy pn baru selesai pasang power steering pd kereta saga orient sy. . bengkel nye di berhadapan dgn Tesco Ampang. . .betul2 sebelah hghway mrr2

gua said...

cite la sket bpe lame siap. susah ke mcm gua pnye? ke ada cara lain yg lg sng&murah? gua mcm pernah nampak bengkel yg lu ckp tu sbb dlu sllu gak ulang alik kt tesco tu..

gua said...

utk jerry macguire a.k.a maeery jacguire, gua pn xigt smada gua ada email lu atau komen psl lu pnye soalan. tp setau gua la, saga ni blh masuk enjin 4g91,4g93 atau vr-4, mirage, gsr pn ada. sume2 tu kne tgk pd keboleh pomen tu memodify kereta anda termasuk jugak kesesuaian mounting kereta.

Anonymous said...

salam bro... lepas masuk power steering lu nye steering mmg jd ringan gile2 ke? gua tanye sbb gua pun bru pas masuk streering kat saga magma gua tp steering tetap berat la.. lau ringan pown sikit je rase nye... knp ea?

gua said...

cer cek pam dia. ada bocor kot? biasa klu dah pkai power steering dah tentu la ringan. atau pun lu try mintak tlg kwn lu pusing2 steering&lu perhati kat hos yg sambung dr pam ke tangki minyak power steering tu. kalau mase pusing2 hos dia bengkok, pressure kuat&minyak xblh flow betul. atau pun steering rack lu ada sangkut. cube tgk kat tmpt break ada btg steering punye penyambung. biasa sangkut kt situ mse pusing kiri/kanan. kena potong sket plate tu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails