Tuesday, September 21, 2010

Front Bearing/Bearing Depan

Bearing set termasuk oil seal

Yeah, Selamat Hari Raya!

Kali ni gua nk sembang psl tajuk yg kat atas tu ha. Tp bahagian dpn. Last time gua buat entry psl bearing blakang. Untuk pengetahuan, bln pose tu hari mase gua bikin project power steering, gua mmg dh tukar dua2 bearing depan sbb dlm kple gua dok pk, kalau dh pasang power steering nk kena adjust chamber dgn bikin alignment. So dek kerana tak mau buat 2kali keje, tak nk kuar modal 2 kali, gua pun suruh skali pomen tukar bearing depan. Barang gua beli. Pengalaman yg gua dpt (sbb sblm ni bearing dpn xpernah tukar) bila gua p kedai sparepart. Dorg bgtau gua bearing depan sblh kena pakai 2biji. Gua pun dengan confident, beli 2set biji bearing dgn menyangka dlm 1kotak tu ada 2biji bearing. Then gua beli 1oil seal (sbb kata pomen; 2biji bearing 1 oil seal utk sblh bearing)..Gua yg tak tau pape ni, ikut je ckp dia. Then lps passing brg, dia bwk p bengkel lain sbb bearing dpn katanya kena pam kalau nk bukak..(kalau nk tau fungsi bearing, blh tgk entry gua "bearing")

Knuckle orient gua. Klu problem menatang ni mmg ganti bearing pun xguna

Tak sampai sejam, pomen kol gua kata bearing yg gua beli tu tak cukup sbb dlm kotak tu ada sbijik je bearing. So, dia suruh gua beli lg 2bijik bearing sama 1 oil seal. Gua dok garu kepala gua yg tak gatal. Kalau tak cukup bearing, knp dia tak sound awal2 sbb pomen sendiri yg bukak kotak tu tgk bearing yg gua beli tu. Dgn pantas, gua runner beli brg yg dia suruh. Siap je pasang bearing, bila dh setel sume gua kasi try ok. Senyap la keta gua. Ada takder pun bunyi tayar je la yg memekak. Tapi xde la bising mcm bunyi bearing.


Bearing bahagian blakang & Bearing bahagian dpn

Xsampai 2minggu keta gua running sana sini, gua dgr bunyi yg memekak dlu tu ada balik! Aduh, tension gila bila bunyi tu lg kuat yg sebelum2 ni. Dlm 2/3hari gak la gua dok try ronda dkt2 utk cek bunyi tu dpn ke blakang. Mustahil bunyi dpn sbb bearing kiri dan kanan gua dh tukar. Takkan blakang? Sng cite bearing utk empat2 tayar keta gua dh tukar. Takkan bunyi tayar kuat gua?? Gua makin tension bila raya dh nk dekat. Confirm bengkel banyak yg cuti panjang, tambah plak keta gua raya nk jalan jauh.

Grease diletakkan pd bearing

1hari sebelum raya: Gua jack blakang, gua cek. Xde masalah. Then gua jack dpn plak. Aduhai, payah nk pusingkan tayar sbb ketat. So, gua masuk gear kasi tayar pusing. Gua terdengar bunyi tu dtg dr tayar sblh kiri. Gua pun ada konfius sket sbb xkn dh ganti xsampai 2minggu blh bunyi? Tghari, gua bwk p bengkel dkt area tmpt gua. Bg pomen cek. Confirmed! Bearing dpn kiri yg bunyi. Dia ckp kalau gua tak caya, blh bukak. Nk taknak, dek kerana memikirkan sok nk raya, gua pun suruh la dia bukak. Oh ya, sblm tu pg2 sblm cek, gua dh lari jp p sparepart beli bearing siap2. So operasi barai bermula. Memandangkan pomen ni expert bukak bearing depan TANPA guna pam, gua dptlah tgk dia buat manual. Terkejut gua tgk bearing yg gua ganti tak sampai 2minggu tu blh pecah. Tension gak. Gua tanya amcm blh pecah sbb baru ganti. Then lps dia cek2, rupanya oil seal lama gua dia pakai balik. Nak dimaki tmpt yg dulu hantar p pam tu tak guna sbb gua tak nampak pe benda dia buat. Dia pun tak mintak brg xcukup ke apa, main balun je. Sudahnya, kena la gua adjust balik chamber dgn alignment. So, gua dpt blaja benda baru yg bearing dpn dgn blakang mmg xsama. Dpn utk 1side, perlukan 2bearing dan 2oil seal. Utk pengguna2 kereta, kalau dpt cari bengkel yg blh buat bearing dpn tanpa guna pam&tgk dia buat menual dpn mata lu org, tu adalah lebih baik. bak kata member gua, kalau bengkel yg blh buat bearing dpn pakai manual tu mmg pro la pomen tu...

p/s: bearing brand yg ok bg gua NTN atau NSK. Sbb gua rasa ni yg jenis tahan lama utk kereta2 old school mcm gua. Lu org cmne lak?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails