Monday, June 6, 2011

Cermin Tinted (2)

Ingat lagi post gua psl cermin tinted dlu? Ada orang bg idea supaya cermin tinted dibenarkan utk org awam? Baru-baru ni ada sidang akhbar mengenai isu cermin gelap ni antara Pekema dengan pihak akhbar memohon supaya pihak kerajaan serta JPJ membenarkan cermin tinted dipasang pd kenderaan awam. Siapa Pekema ni? Pekema ni singkatan pd Persatuan Pengimport Dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia merupakan sebuah persatuan yg terdiri daripada pengusaha kenderaan melayu yang memperdagangkan kenderaan import berjenama dr luar negara. Tgk web ni :


Diaorang kata, kebanyakkan kereta2 import yg dtg dr luar ni mmg dh siap tinted&kalau bwk jpj mmg xblh approved yg menjadikan pembeli kena tanggung kos utk tukar cermin standard balik bg ikut undang2 malaysia. So diorang ni bekerja keras untuk memastikan yg isu cermin gelap ni dpt diselesaikan sekaligus bg kebenaran untuk Malaysia menggunakannya. Tgk video ni :



Pendapat gua:

Gua rse mmg xslh pn kalau pakai cermin gelap utk kereta memandangkan cuaca kat Malaysia sndri lu org tau cmne. Lain la kalau kita ni ada salji atau negara yang beriklim sejuk. Bg yg dh ikut blog gua, msti tau kereta gua cmne. Bukan kereta gua je, tp kereta2 lame ni kalau tgh2 panas, lu org bukak la aircond full sklipun, mmg azab la jwbnye kalau kne jalan jammed. Spe yg pakai kereta old school tau la cmne. Jd, dengan pemasangan tinted tu sendiri dpt mengurangkan kepanasan bg org yg ada kt dlm kereta tu. Bila dh tghari panas, dok kena traffic jammed, bukan takat kereta panas, hati pun blh jd panas jugak.

Alasan yg mengatakan kalau pasang tinted blh meningkatkn kadar jenayah mmg xlogik sbb kebanyakn jenayah2 yg berlaku ni dorg lg suka pakai motor dr kereta..ye x? Lg senang&mudah. Buat mse ni, kereta gua masih lg xbertinted. Gua pakai sun-shield. Bkn sbb gua takut kena tahan ke pe, tp gua masih sangsi sket ada yg tinted skg ni pakai xsampi bpe bulan dh berlubang sane sini psl kena panas. So gua tgh survey2 lg. Gua pakai sun-shield tu pn ada la skli tu siap kne tahan dgn encik polisi. Katanya gua pakai sun-shield srupa gua pakai tinted. Pastu gua jwb la blk "kalau pakai tinted mne blh bukak bang, yg ni blh bukak pasang". Last2 dia bengang, dia suruh gua bukak sun-shield&lps dia blah, gua pasang balik. Cam harem....

p/s: Apapun, syabas pd Pekema atas usaha anda.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails