Thursday, April 28, 2011

front&rear mounting



Apa fungsi mounting pd enjin? Simple; untuk menyokong enjin supaya melekat pd body. Betul ke tidak ayat gua pn xsure, tp tu la yg bg sng org faham. Kalau mounting pd pd enjin lu org sudah xkuat atau "terlebih kuat", enjin lu org blh jatuh. Sbb gua ada jumpa kes dimana ketidaksesuaian enjin yg di convert pd sesebuah kereta menjadikan enjin tersebut jatuh&menjahanamkn body kereta yg dok tampung enjin tu. So berhati2 dlm ubahsuai enjin. Sbb banyak benda yg kena diambil perhatian dr segi keselamatan&sebagainya.

Bg keta buruk cm gua, mounting standard dh memadai. Utk pemilihan mounting, bg yg nk bikin sndiri, kena tau jenis kereta&model. sbb mounting berbeza utk setiap jenis model. contoh; orien, magma, megavalve berbeza2 bentuk&saiz. Silap beli, mmg xblh masuk sbb tapak yg lain. Tp kebanyakan mounting utk depan, biasanya mmg standard blh masuk utk mane2 saga. (tgk gambor)

manakala bg yg belakang, kiri&kanan adalah berbeza mengikut jenis model. lupa gua nk bgtau, utk saga biasa ada 4 mounting utk pegang enjin lu org. Gua start bikin mounting mlm since siang gua agk sibuk. blh dikatakan payah terutama yg bahagian belakang since gua punye power steering besar. Gua prasan sbb mse pomen nk masukkan mounting belakang tu dlu mmg payah since steering rack gua agak besar banding dgn yg asal. (tgk entry power steering projek). Cite banyak xguna. yg penting gua dpt pengalaman sendiri. Apapun thanks pd member gua yg sama tlg gua memprojekkan mounting keta gua.

mounting lame smpi koyak getah dia


new mounting


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails