Wednesday, June 23, 2010

Radiator


Last week gua pi Terengganu sbb konvoi cousin gua nikah. Gua gerak hari jumaat lepas&balik hari Isnin. Kira gua cuti 4 hari la. Syok gak sbb gua pun dh lama xbercuti dan yg paling penting kereta gua dh lama xtravel jauh2. Yeap, teori gua sng. Kalau nak tau performance kereta sejauh mana, try travel jauh2 supaya lu blh tau apa2 problem dr segi enjin. Cam biasa la, sminggu sblm gerak gua dh abis belek2 kereta sbb gua xnk ada problem tgh jalan. On the way balik, gua dpt detect radiator gua ada air karat keluar kat tepi penutup tu. Ikutkan mmg dh lama ada lelehan tu&gua dh pun sumbat bocor yg sebesar lubang jarum tu. Puncanya ada mamat bangang yg kat bengkel masa keta gua hantar cat dulu tu cabut getah kat penutup tu main tarik je sbb ketat sgt. of course la benda tu blh patah sbb radiator kita ni material dia tembaga. bukan kuat mana pun!
Sampi KL tghari, lps bwk kuar brg, gua p bengkel trus.

ada 3 spot lelehan air dr tangki.

Apa2hal, lu org tau apa itu radiator? Radiator adalah satu alat yg berfungsi utk sejukkan enjin kereta. Air yg ada dlm radiator tu plak befungsi sbg penyerap panas & dia akan rotate bila masuk dlm enjin once air yg dlm tangki tu dh di sejukkan. (tgk gmbar)


Air yg mengalir dr radiator tu dinamakan "water pump" dan terus pi ke mesin (yg biru tu) dan menyerap panas dan dia akan rotate pusing semula ke radiator untuk di sejukkan (yg merah tu). Biasa org akan guna air paip, air mineral atau pun coolant. Ada sesetengah coolant berupaya menyejukkan enjin berbanding air paip serta mampu mengelakkan karat berlaku pada tangki radiator sekaligus menjadikan menatang alah ni akan dipenuhi dgn karat yg akan menjadikan enjin xdpt sejuk sbb air dlm tangki xmampu disejukkan sepenuhnya. (betul ke ayat gua?cm pjg je)

Water Cooling System atau pendingin air ada beberapa komponen. Antaranya:

- Radiator : Berfungsi sebagai tempat menyimpan air serta menyejukkan air yg dtg dr enjin. Cara penyejukkannya dengan menggunakan kipas yg terdapat pada radiator.
- Water pump : fungsi nya circulate air ke dlm cooling system / pendingin
- Penutup Radiator : benda ni pun ada fungsi jugak untuk atur tekanan dan suhu air penyejuk dlm radiator.



Actually ada lg beberapa part yg penting yg xdisebut. Tp perkara kat atas tu adalah main point radiator. apapun, tgk rajah yg gua attach utk lebih paham. Bebalik pd radiator gua yg problem tu, kena la dkt RM70 siap servis memandangkan radiator gua mmg xpernah servis. So gua tunggu dkt 2jam tgk pebenda dia buat. Gua tgk mmg kotor gile radiator sbb banyak karat dan ada yg tersumbat. Tp nasib baik la takde problem spanjang gua guna kereta. Apapun, blh tgk gambar2 yg gua amik. So, harini dpt la bjar sesuatu ttg "kereta kesayangan gua". Chiow!


1 comment:

Anonymous said...

Says memiliki kereta saga model lama 12v
Enjin boleh start talk x mahu hidup
Puncanya adalah sdmasa sy mencuci radiator Dan menghidupkam enjin lalu enjin mati
Kemudian sy Cuba hidupkan terus x dapat hidup enjin
Sy dh buka distributor dn dapati berair
Sy dh cuci
Pun masih belum start apakah masalah enjin tu
Dan bagaimana no Padang distributor tu semula

Dn juba cable plug mengikut turutan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails