Friday, November 25, 2011

Rompin Trip


Pernah lu org pegi rompin? Rompin ni dlm kawasan pahang kira dh sempadan dgn mersing, Johor. (kalau gua salah btulkn). Klu dr KL lebih kurang dlm 311km smpi ke bandar Rompin. Agak lama gak gua x ke sini. Jalan dia pn xde highway, cuma jalan kampung&tempuh kawasan sawit. Klu sekali sekala nk layan feeling blh ler ke sini. Apa yg gua tau, kebanyakan area sini banyak perkampungan orang asli. Manakala bg kaki pancing, gua rase sini mmg port dia. Dan bg yg nk ke Pulau Tioman, jeti dia xjauh dr bandar Kuala Rompin.

Apa2hal sblm travel jauh2, mcm biasa rutin yg perlu lu org bikin adalah check kondisi kereta dlu. Sboleh2nya elakkan la perkara2 yg tak diingini yg blh merosakkan perjalanan lu org. Benda paling basic yg lu org kne amik port pd kenderaan yg lu org nk pandu tu adalah check minyak hitam dlu, pstu air radiator (which is most important). check jugak spare tank. Bg kereta yg jenis pakai bateri kering, check indicator&yg jenis pakai air kne tgk air bateri tu ckup ke tdk. Ada jenis member2 gua kalau pkai keta, main start jalan je. kalau dia sorg, mungkin xdehal. bayangkan kalau dia bawak ank bini, kan ke nnti blh bg bahaya&susahkan dorg. So paling penting untuk pengguna2 keta, kena rajin check kondisi kenderaan anda. Kemudian yg luar2 plak, check tayar&jugak angin. kne bg balance&isi secukupnya.


Ok, berbalik pd nk ke Rompin ni td pertama skli lu org kne lalu highway selatan&exit Senawang. Then amik ke Kuala Pilah - Bahau - Jempol - Bandar Tun Razak - Muadzzam Shah - Kuala Rompin. Kalau bwk rileks biasa dlm 5jam atau kurang blh sampai destinasi. Gua ingt dlu last gua sampai ke sini 2008. Tu jam keta mmg old school gile. xspray, rim kecik, kalau bwk laju confirm melayang2, spring tinggi. So, kali ni gua pegi keta dh ok sket kot. Janji enjin ok, slesa family gua dduk kira ok la. Jadi, bg yg rse2 free nk dtg sini utk jln2 bercuti, gua sarankan survey dlu internet sbb sini hotel budget mmg limited. Kalau peak hour mmg confirm penuh. Jd ada baiknya kasi booking dlu. Salah satu hotel yg gua dduk tu blh search kt internet bila lu tgk gambar. Bkn xde resort2 area sini, unless klu lu org berduit then blh lepak Hotel Sri Malaysia yg terletak jauh sket dr bandar Rompin ni, atau resort2 kt area bandar ni yg dh tentu harganya..umaaakk aiiihh..So, untuk yg nk bercuti time2 cuti skolah ni, ni mungkin destinasi yg ok kot untuk tenang2 kpala hotak..

p/s: gua jumpa ada sorg budak saga....blh buat geng..ada mase nnti gua cite




Sampai destinasi, minyak ada stgh lg (sbb gua isi pn xsampai full tank), tempreture ok&tu hotel yg gua dduk. So blh try usha&book kalau nk dtg. Slmt bercuti!

2 comments:

Anonymous said...

bro, kereta lu minyak utk 100km, berapa? gua la RM17..

Gus said...

Lbh kurang la dlm rm15-rm17 cmtu.sbb klu 1bar meter gua tu blh pegi dlm 80-90km cmtu.dlu jimat skg kureng sket sbb dh leaking

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails