Monday, March 14, 2011

Fuse/Fius

fuse jenis ni dia panggil blade type

Lu org perasan x fius2 yg ada dlm keta lu org tu? apa fungsi dia? kenapa bersepah2 fius terutama kt kotak fuse tu? Fius ni ada mcm2 jenis, xlarat rsenye gua nk huraikan. So apa yg gua nk bgtau psl fuse yg ada kt kereta je. Klu gua salah harap tlg betulkn. Apa fungsi fius? Fius ni adalah bertujuan utk melindungi sistem elektrik yg ada dlm sesebuah kereta bg mengelakkan dr berlakunya litar pintas yg akan merosakkan wiring kereta lu org. Bendanya kecik cenonet je, MURAH, dan senang dia ganti. Psl apa gua highlight kn murah tu?? sbb xnk lu org kne tipu dek peniaga2 yg kaki kencing disebabkn kita xtau menahu psl fius. harga fius ni sbijik cume 50sen, tp klu lu org pandai cari dlm 20sen blh dpt. sbb apa gua bgtau harga? Ada sorg member gua ni dh terkna tipu dengan pomen dengan hanya ganti sbijik fius lampu blakang dia kne byr RM10. WTF?? Cabut fius yg putus, ganti smula dgn yg baru yg gua rse xsmpi 30saat. So tlg la berhati2. tp klu lu org byk duit apa de hal dgn 10 hengget ye x?



Ok, yg paling penting, jgn pandai2 tukar fius amp lu org. contoh; klu dia pakai 10amp, tukar dgn 10 amp jugak. jgn tukar 15amp. ada sesetengah electrical part, bila lu org lebihkan fius amp dia ada benda lain akan effect. sbb gua pernah terkena dlu zaman2 xtau pape. so berhati2...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails