Lama gua x post sbb bz travel. Bygkn dr KL naik ke kemaman turun kuantan blk KL. Esok plk baik lg ke keratong trus ke kuantan blk KL smula. Dpt plk call ke perlis. Mmg merayap kje gua. Dr utara ke selatan ke pantai timur.
Seingat gua; start dr bapak gua pkai keta buruk tu 2005 dia tukar timing belt. Lps tu gua pkai mmg xpnh gua tukar..langsung. 1) meter standard saga dlu mmg milage dia problem. Jd mmg ssh nk kira brapa perjalanan gua. 2) bila dh tukar digital meter, gua masih teragak2 brapa sbnrnya milage gua.
So gua main blasah pkai. Fikirkn yg bapak gua tukar belting dlu mgkn blh blasah smpai 100ribu km. (biasanya cmtu kn?) so lps bertahun2 gua pkai travel sana sini, gua tergerak nak tukar timing belt since dh agk lama x pernah buka pn. Mcm biasa, gua akn beli brg kt spare part. Klu psg siap kt kdai termasuk brg yg pomen order kebiasaannya mahal sket. Itu pn ada 2pilihan. Nak belting yg biasa blh pegi 60ribu km atau yg blh pegi 100ribu km.
gua prefer utk beli sndr belting set original mitsubishi. Maximum milage 100ribu km. upah pasang kdai je. So ble pomen bukak rupanya belting lama tu belting cap ayam brand "mitsuboshi" yg gua rasa blh pergi maximum 60/70ribu km shj. Lu tgk sndr mcmana belting lps hampir 10thn jgk la tak tukar. Alhamdulillah Nasib baik tak putus time tgh driving. Klu putus tgh travel confirm kne overhaul keta.
Apapn jgn ikut mcm gua. Cukup time tukar belting. Klu blh cari yg original. Jgn amik risiko. Elok2 modal 3/4 rat skali problem blh jd 2/3riban. So mcm biasa, minyak hitam pilihan gua mmg maintain FPO. Pd gua minyak ni mmg jaga enjin lu especially keta2 jnis old school mcm kita ni.. Blh tgk entry2 gua psl minyak ni mcmana testimonial atas kereta gua sndr. Pd gua mmg lg terbaek dr minyak biasa.
lining of metallic parts with rubber help protect from rust.
ReplyDelete