Tuesday, September 28, 2010

exhaust/ekzos

Tu hari gua p kenduri umah cousin gua kawin. Gua tgk dia dh pakai keta standard baru. Gua pun dok tanya la mana ekzos lama dia sbb gua tau dia rajin tukar2 ekzos. So dok mencari dlm stor terjumpa la 1ekzos ni. Gua tanya dia nk jual ke? Dia ckp ekzos tu dulu dia beli mahal sbb mmg original Japan tabung dia. Takde la memekak sangat bunyi dia. Lps nego2, gua dpt la beli tabung RS-Japan dia tu dgn harga yg amat berpatutan. Sminggu sblm raya gua p kedai ekzos, kasi pasang. Okla, ada la pickup sket kalau nk banding dgn ekzos standard which is berat giler kalau nk top.
Original RS-Japan katanya

Apa itu ekzos?
Ok, ni dr banyak2 info yg gua dpt which is ekzos di reka untuk meningkatkan laluan angin ekzos serta mengurangkan suhu gas ekzos kereta lu org. Sekaligus menjadikan pembakaran enjin anda bersih dan mampu meningkatkan jangkahayat enjin lu org.

ekzos standard

Ni plak info yg gua dpt:

An exhaust system is usually tubing used to guide reaction exhaust gases away from a controlled combustion inside an engine or stove. The entire system conveys burnt gases from the engine and includes one or more exhaust pipes. Depending on the overall system design, the exhaust gas may flow through one or more of:

Piping extension baru siap sblm tabung dipasang

Lain info yg gua dpt plak banyak yg komen kalau pakai (4-1) akan increase pickup, manakala (4-2-1) plak blh bg lu org maximum speed. Kereta lu org, better test sendiri apa kelebihannya. Mcm keta gua, lps pasang menatang tu ok la ada beza kalau nk banding ekzos standard. Sistem (4-1) ni ada yg pakai&bagus utk pickup. Tp blh menjadikan ekzos jd bising sbb direct piping. FC pun kurang kalau takat pickup biasa, tp kalu luarbiasa?? sendiri mau ingat la. Kena plak minyak makin lama makin naik.

So tau dh kan. apa guna menatang nih? Kalau blh jgn la dok pakai jenis tabung yg memekakkan telinga yg kdg2 blh gak menyakitkan hati org bila dengar. Tu pun salah 1 polution tu. Silap2 kalau dok berjiran mau pecah cermin keta lu org sok. Kalau enjin tu turbo xpe la gak. ni takat enjin standard toksah la acah2 turbo nk pakai ekzos yg memekakkan telinga.

p/s: gua pakai 4-2-1

1 comment: