To meet&share interests about car. Hope we can improve our knowledge as well!
Tuesday, June 15, 2010
distributor
Yo..finally. dpt gua buat ini entry. lately mmg bz giler. keta gua pun jarang2 dpt start. kali ni gua nk sembang psl distributor. pejadahnye menatang ni? gua pun bukan la pandai benor, tp ada la sikit2 info yg gua dpt dr kawan2 kita untuk malumat lu org suma agar tau fungsi menatang nih. Apa tu distirbutor? distributor tu adalah alat yg berfungsi untuk menghantar aturan nyalaan pada setiap ruang pembakaran..so distributor ni lah yang akan menghantar nyalaan pada setiap spark plug sebelum ianya dipercikkan pada ruang pembakaran..distributor ni kebanyakan kereta lama saja yang pakai n sekarang kebanyakan kereta guna ECU untuk menghantar aturan nyalaan bg kenderaan. credit to forum yg bagi maklumat. gua nk explain pn susah walaupun tau pe benda tu. Ok, ni plak gua dpt info dr web, A distributor is a device in the ignition system of an internal combustion engine that routes high voltage from the ignition coil to the spark plugs in the correct firing order.
Ok, lebih kurang je la explanation dia. dlm distributor tu plak ada rotating arm. The metal part of the rotor contacts the central high voltage cable from the coil via a spring loaded carbon brush. The metal part of the rotor arm passes close to (but does not touch) the output contacts which connect via high tension leads to the spark plug of each cylinder. As the rotor spins within the distributor, electrical current is able to jump the small gaps created between the rotor arm and the contacts due to the high voltage created by the ignition coil. (pergh..ckp omputih la plak.) ni gua amik info dr web. berkenaan fungsi menatang nih. senang citer, rotor yg kat dlm tu berpusing menghasilkan tenaga electric. nak kasi lagi faham, lu org tgk gambar.
untuk pengetahuan, keta gua jenis saga orient which is menggunakan distributor jenis 8 valve. ada 1 jenis lagi 12 valve utk kereta yg model baru sikit dr saga. distributor ni gua xpenah sentuh lagi sejak beli. maknanya gua kena berjaga2 sentiasa. dengan adanya hubungkait distributor yg menghasilkan api/ voltage bersama dengan coil, pun menjadi salah 1 punca timing lu org blh jadi sewel kalau salah 1 barang ni problem. So, kena berhati2 bagi pengguna2 kereta jenis lama yg masih menggunakan distributor ni. Apa pun, blh kongsi bersama gua supaya blh tukar2 pendapat sbb proton saga ni mmg banyak yg DIY kalau nk bandingkan dengan kereta2 yg jenis model terbaru. tak kira la dr segi parts ke semuanya blh dibikin sendiri kalau ada confident. Cargas!
untuk berkongsi maklumat, blh email kat gua joey_tribianni23@hotmail.com
smekom. masalah saya minyak hitam kuar ikut distributor, gelang getah dh tukar, sama jga. blh tlh sikit nk bt mcmna
ReplyDeletetukar shalf seal dia tp klu dist rocal jgn tekan mnyk kuat2,kmgkinan api blh hilang sbb faktor rocal,saya da 2 kli kena,tp bnda ni nasib
DeleteIsh, mcmana plak la gua bleh tlps komen lu ni.dh setel ke mslh lu tu?
ReplyDeleteaskum,ak pn sma gk poblem cmtu.apesal ar...?
ReplyDeleteganti baru je
ReplyDeleteAnonymous has left a new comment on your post "distributor":
ReplyDeletesalam.kereta saya proton iswara 1.3.masaalahnya berlaku gegaran luar biasa bila memulakan pergerakan selepas terperangkap dalam "jam'kadang2 terus mati.saya ada tanya kawan2.Dia orang cakap mungkin masaalah pada distributor sebab api tak cukup.dia orang pun agak2 saja.malas nak tanya pomen lagi.biasalah kalau tanya.seperti yang anda katakanlah.bila tak terperangkap dalam kesesakan ok pula.cuma gegar sikit2 kalau pandu perlahan.tolong jelaskan.tq
Anonymous: Distributor kebiasaannya jarang rosak. Even keta lama pn mcm gua punye so far belum lg problem. Klu distributor problem mmg keta xblh start trus. Bkn enjin mati² mcm keta lu tue. Ada kemungkinan² lain yg kena check. Contoh; kabel plug. Klu salah 1 kabel problem/tak berfungsi pun blh jd mcm tu sbb api xckup supply. Cuba mase enjin tgh hidup lu cabut 1 kabel yg kt plug tu. klu enjin ada gegar/mati, maknanya kabel tu dh kong. ada 4 kabel. buat satu per satu. Selagi xde pomen kacau/adjust distributor, mmg setting dia tak kan lari. Lg 1 kemungkinan api xsampai blh check coil api. Kepala distributor ada 5kepala socket. Tgk yg tgh² tu dia akn ke coil. Mungkin benda tu yg problem.
Lma dh entry nie, tp masalah yg sma.. Krta sy jln jauh jdi mcm 2.. Bkn gegar, tp jdi sengguk.. Especially main tarik nk naik bukit or gunung..
DeleteLma dh entry nie, tp masalah yg sma.. Krta sy jln jauh jdi mcm 2.. Bkn gegar, tp jdi sengguk.. Especially main tarik nk naik bukit or gunung..
DeleteBoleh tak tunjukan cara memasang distributor 8v...t.kasih
ReplyDeleteOk,distributor bkn smua org blh pasang sbb dia ada gigi roller utk masukkn kt dlm. Paling leceh distributor orient. Kbykn org blh pasang tp utk dpt setting yg tepat bukan mudah. Distributor ada marking, so klu kita ikat ke knan utk top, tp pickup kurg,manakala klu ke kiri kasi pickup lebih tp top kurang atau vice versa
ReplyDeletemcmna mahu setting distributor .. supaya tiada bunyi picking ? ..
DeleteSalam... Slmt thn baru...
ReplyDeleteAda tak distributor untuk enjin 4G91 dan berapa harganya.
Salam.
ReplyDeleteSaya ada masalah dengan keta wira saya.Kadang2 susah nak start.Bila dah start jalan skit mati enjin.Kena tekan kepala cablen plug kat distributor baru enjin leh idup.
Tlg jelaskn
Ganti cable tu satu set. Kdg2 besi dlm kpala cable tu dh reput atau xblh touch.
ReplyDeleteKereta saya Iswara Aeroback 1.3(M) tahun 2002. Milage: 240,000km. Penghujung tahun 2012, minyak enjin telah leaking dari distributor saya dan setelah pegi ke workshop, pomen mengatakan oil seal didalam distributor telah bocor dan susah nak di ganti. Jadi dia offer saya distributor baru(tapi bukan yang original proton)harga RM190. Sekarang masalah minyak leaking dah selesai. Tapi sejak akhir ini saya mula merasakan penggunaan minyak petrol sangatlah tinggi, kalau ikut kiraan saya 1 km saya menggunakan lebih kurang RM0.20 setiap kilometer (RON95). Pada saya amatlah tinggi penggunaannya. Dan saya perasan kereta saya amatlah berat semasa memulakan perjalanan walaupan saya memandu seorang, dan juga terdapat 'mikro jerking' disekitar 1500 - 2000 RPM, terutama dalam gear 1. Saya ingin minta pendapat, adakah ini disebabkan menggunakan distributor yang bukan original? Kalau distributor original Proton, anggaran berapakah harganya? Terima kasih.
ReplyDeleteDistirubtor original mmg mahal&jarang blh dpt. biasa yg jual kt kdai adalah recondition/refurbished. Blh digunakan. Kebiasannya distributor yg diganti/replaced perlu setting smula timing&adjustment pd distributor tsebut. Klu xsilap bila adjust ke kanan blh bg kereta pickup manakala klu tuil ke kiri utk bg top. Klu tlebih adjust kereta akan berat. Kne cari pomen yg pandai adjust distrobutor utk kreta2 model lama. Perlu diingat, lps adjust distributor, timing serta angin pd kaburator perlu setting smula
Deletebro,nk tya. iswara 1.3m thn2003. nk stat pg kena men myk sket,dh panas sket bru ok. tgh drive biasanya kt gear 4/5 pd sped 60-75,akan ada rse cm mhenjut enjin nk mati,to jrg2.ape mslh ye,ada forum ckp alternator,tp dh try cabut kabel alt kt btri mse enjin jln,ok jek,xmati... fiy,auto choke dh service,,carburator pn sama.bab kabel plug tu,setau saya bkn ke klu cabut mne2 enjin akan gegar sket sbb dr situ nk tau plug mne kong.jd cmne nk tau kabel tu cantik lg.
ReplyDeleteAda 2possibility. 1) dh cek filter minyak? Klu dh lama filter tu akn kotor&enjin blh jd semput klu minyak x sampai. Kaburator klu dh servis tp pyh nk start pn ada kmungkinan. 1)kaburator dh kong 2)tappet terlalu rapat. Bile enjin sejuk ssh nk start&kne main minyak.
ReplyDelete2) xsmestinya slh 1plug kong enjin sangkut2. Cable plug dh pnh ganti? Cable dh lama pn blh jd api x sampai ke plug.
Try check fuel pump
ReplyDeleteSalam sejahtera...
ReplyDeleteNak tanya... berapa rega distributor iswara 1.3 karburator. Baru, recon atau 2nd hand. Kebaikan dan keburukan 2nd hand n recon...
saga iswara distributor refurbished/recon dlm Rm180< .kalau baru mmg mahal&ssh nk beza yg baru/recon sbb skrg ni spare part dh pandai termasuk label. recon pn ok. masih puashati guna.
ReplyDeleteHello bro.. nak tanya sikit ni.. kereta saya honda civic so4 ,, masalah adalah bila berhenti tak kira masa pasang aircond atau tidak akan seperti enjin bergegar sedikit ,timing tak stabil , rpm pun kejap turu kejap naik, tapi masa jln rasa pulak enjin nak mati,, hanya bila berhenti enjin gegar bunyi kat ekzos mentain tp tak mati pulak .. tolong bro ,,pening pikirkan..
ReplyDeleteEnjin gegar cmne tu?klu gegar enjin biasa mounting dh x cantik. Rpm jd gila kbiasaannya throttle body dh nk out. Klu pandai cri bengkel2 ada yg blh service throttle body. Dkt flap tu dia dh ttup xrapat sbb tu timing&angin xstabil. Klu org yg pandai servis dia akn tembak wd40 je pastu main minyak kasi rem. perlu diingat dkt throttle body tu ada 1benda yg klu org xpandai bukak timing jd lg gila.so kne cri yg expert.klu ada bajet lbh blh ganti sketul throttle body
DeleteOk.. bro thanks.. tp nak tambah siit ni, sekarang injin gua so4 ni lain macam,, bila start injin sejuk timing ok rpm lebih daripada 1 sedikit , tp kalau dah panas mula timing jadi gila timng rendah dari 1 singga enjin bergegar macam nak mati tapi tidak than rpm naik balik tapi tak lebih dr 1.. kalau rem menten kat 1 rasa ok pulak timing..adakah api tak cukup... atau trottle body jugak...
DeleteConfirm throttle body. Cari sbijik ganti adjust blk timing
Deletetumpang tanya... saya pakai proton saga saloon 1.3 kaburator... keta saya ajak susah nk acelerate bila buka aircond... ada kawan saya kata kena set dekat distributor untuk kasi pick up ringan sikit walaupun buka aircond... saya nak tau kena pusing arah mana ya untuk kasi pick up? dan apa beza pusing sebelah kiri dan kanan pada distributor?
ReplyDeleteKe kanan utk pickup, kiri utk top xsilal. Tp jgn adjust lbh2 nnti berat.
DeleteSalam bro.. saya ada 2 distributor wira 1.3 yang rosak.. ada ke kedai yang nak beli distributor lama yg rosak ni.. kalau takde.. kawan nak buang jer .. nak bersihkan stor nie..
ReplyDeletesalam bro, keta asy proton saga orient 8valve, maslah keta sy exzos selalu meletop ( bob2.. ) adakah masalah carburator? pengunaan minyak pon jadi kuat. kalau service carburator & tuning semula anggaran berapa kos? distributor sy dah modify dari yg guna contact point ke elektronik model mitsubishi pajero.
ReplyDeleteSlh 1minyak kuat mgkin sbb dh modified. Blh adjust smula kaburator.anggaran servis biasa bwh 50 tgk pd tempat. Psl meletup2 tu kurg pasti. Kne cek. Ada pernah tukar plug?
Deleteplug dah tukar, cable plug je blom tukar lagi,adakah coil pon blh jadi punca engine jerking dan exzos meletop2 ketika memandu.? Satu lg, engine orient 8valve blh convert ke head 12valve ke bro.sila bg pendapat jika ade otai2 yg pernah ade pengalaman convert head orient ( bukan magma) trma ksih.
DeleteSalam ..nk ty ,kete sy proton saga auto 1.5orient ,head8v,dluu 12v,...dh kong..pomem g tkr 8v..mslhnye..mule2 nk tekan pedal,kete sengguk nk mati...knew Pam myk skt cm manual ,bru enjin xmati...coil dh tkr,kabel plug dh tkr,cap distributer pn dh tkr,,kaburator ori dh Kong..tkr y Taiwan...kete tetp nk mati jgk...dh gerak Okla,110 pegi..xsengguk dh..cume mula2 nk tekan je nk mati...
ReplyDeleteCuba cek kaburator setting.takut angin&minyak x ngam.cri yg pandai setting.
DeleteSalam.saya nk crite skit pasai pgalaman enjin tersenguk2.saya guna mazda lantis hb.first skali try service trottle body..prob masih tersnguk2 enjin sempot mcm selsema buta..rpm turun naik lps tu mati enjin..kwn bilang try check distributor.so try la buka distributor.lps buka cap distributor ade nmpk rotor.rupanye dekat body rotor tu ada bocor kecil menyebabkn api x stabil..so cari kat spre part jumpe rotor mazda lantis.lps tukar enjin stabil mcm biasa..(cable ignitor plug)kalu cable ni terbalik pasang pn bole jd sempot2.so kena ikut making cable tu 1234 dkt cap tu..
ReplyDeleteTrima kasih berkongsi pengalaman. Cable plug kebiasaannya ada marking.klu kereta lama ada yg jnis sama pjg. Klu kereta baru kbyknnya dia ikut turutan.jd sng nk cam mana 1234.
Deletesalam....boss..saya pakai kreta proton saga combat,,kburetor..sy nk tanya sepekara tntang disbuter...saya cabut cable plug semasa enjin hidup krana sebab engine ade sidikit semput...jd sy try cabut satu per satu...tiba cable n dua sy cabut engine mati lepas tu start engine sekali lagi...engine dah taknak hidup...saya cuba lagi sambil saya cabut cable untuk lihat sama ade spurk api atau takda spurk api...disbuster langsung takde kluar spark api...saya cuba tolak kereta untuk hidupkan engine...pun engine taknak hidup juga...boleh saya tau ape punca nye bos...untuk saya nak baiki semula atau ganti...
DeleteAnonymous said...
ReplyDeleteSaya memiliki kereta saga model lama 12v
Enjin boleh start tapi x mahu hidup
Puncanya adalah semasa sy mencuci radiator Dan menghidupkam enjin lalu enjin mati
Kemudian sy Cuba hidupkan terus x dapat hidup enjin
Sy dh buka distributor dn dapati iaberair
Sy dh cuci
Pun masih boleh start tetapi enjin masih tidak hidup apakah masalah enjin tu
Dan bagaimana cara memasang distributor tu semula
Sy dh bell distributor baru proton Braga 600
Dn juba memasang cable plug mengikut turutan
Cuci radiator x mgkin enjin tak blh start melainkn klau air masuk kt air filter. Tu sbb klu car wash dia cuci enjin benda yg dia akn tutup lubang air filter.
DeleteMgkn ada benda lain yg problem. Klu plug cable tak
Ikut turutan kebiasaannya enjin blh start tp piston x jalan smua&akan sengguk2..
Distributor saga 600?? Biasa distributor recon pn ok blh guna baru rm180 cmtu.
Assalam tuan & semua users.
ReplyDeleteSaya pakai proton saga iswara thn 2007. Nak Mlminta tolong pasal masalah2 saya ni.
1. Masa jalan.. kadang2 lampu besar tibe mcm berkelip kelip. Pastu aircond mcm mati kejap pastu idup semula. Jd ni masa kipas aircond or radiator on. Pastu bile off enjin, jd mcm xde current mcm kite cabut battery. Bunyi alarm perlahan. Pastu bila saya usik2 connection cable kat area battery tu terus alarm jd kuat mcm lps kite tukar battery tu. Pastu baru ok semula bile tekan tit tot.
2. Enjin gegar even dah tinggikan timing enjin smpai 1000rpm-1100rpm mase idle. Lagi gegar kuat masa compressor aircond jalan. Tutup aircond pun gegar jugak. Dan enjin bunyi mcm motorbot bup bup bup bup.. dah cuba sembur cleaning agent (carb cleaner) kat air intake dan rem2 tp same je.
Ade tak tau mane2 pomen2 yg bagus yg rajin nak troubleshoot masalah2 yg camni? Ade yg kate kene service carburetor ade yg soh service throttle body.. ade yg soh top overhaul.
Terima kasih
kpala battery tu mgkin longgar atau dh lama perlu diganti. kedai accessories ada jual. aircond xde xde kne mngena dgn aliran dr bateri sepenuhnya mcm lampu atau wiper. aircond ada cut-off untuk elak compressor jd panas bila terlalu lama pusing. so dia akn cut bg rilek skjp dan kemudian hidup blk.
ReplyDeletecari masalah yg ekonomi dlu mcm kpala bateri tu diganti. kemudian pegi ke bengkel mintak dia check voltage stabil atau tak. klu enjin idle tak bukak aircond, biasanya voltage 14.5v (kalau bateri cantik). atau blh ke kedai accessories cari voltage meter mcm gua pakai utk baca kegunaan letrik dlm kenderaan. drpd situ kita dpt tau mcmana alternator kita charge pd bateri. klu rendah ada something wrong pd part tu.
enjin gegar biasanya caburator kurg cantik. klu blh bg pomen yg biasa adjust bg dia setting caburator blk atau servis. klu kaburator out blh try cari kdai potong.
Tolong send gambar Cara susunan cable plug dgn distributor iswara
ReplyDeleteSusunan kabel pd plug , no 1 pd sebelah timing belt dan seterusnya smpi no 4 kt sebelah distributor , senang ckp kabel pjg skali no 1...smpi pendek skalli no 4.......pd distributor ade no 1 , masukkan plug 1 , pastu 3 , pastu ,4 last 2 ...ikut lawan jam...
DeleteSaya ada banyak masalah dengan kereta saya sebelum ni. Sejak saya kena tipu dengan 1 bengkel ni, sekarang saya sentiasa beli car parts, then pasang sendiri. And saya baru jumpa website ni; http://ikutkiri.com. Diorang ni bagus. Jual barang yang brand new only, takde la bagi barang second. Nasib baik lah saya ni jenis yang suka pasang sendiri part2 kereta ni. IkutKiri, 8/10. Recommended
ReplyDeletepakai distributor halfcut j .ori..tp tahan ..beli tahun 2012 .smpai sekarang ok lg ..klaw yg ori mmg power api
ReplyDeletesalam tuan.. den punyo iswara ado masalah skit.. bilo start hidup lopeh tu mati plk.. bilo rem kt kburator melotup2.. kejadian bru jo mlm td.. sblm ni elok yo.. bru ingt nk mkn nan chees.. dh kempunan..
ReplyDeleteSetting kaburator tu gilo. Kne setting blk. Kat kaburator tu ada 1 hose vacum tanggal. Bila tanggal timing pn tak blh maintain. Bukak aircond bergegar. Kalau meletup2 tu cuba cek ekzos tu mungkin bocor atau extractor tu ada bocor sket sbb gasket dh bakar. Nanti update den blk yo. Tq
DeleteSalam. Minta bantuan. Minyak hitam naik kedalam distributer cap. Apa penyelesaian dan apa punca nya. Minta tlong jelaskan.
DeleteLeaking tmpt lain tu. xde kne mngena dgn distributor. Lain tmpt kluar atau basah kne kt situ
DeleteSalam bro nak tanya kereta saya proton saga iswara 1.3 tahun 1996 ....nak tanya tentang bunyi macam percikan api seperti api distributer contohnya tekan minyak...mcm berat je..apa masalahnya yea
ReplyDeleteBunyi percikan api ke atau meletup2? Kalau masa bwk tekan minyak jd jugak ke?enjin berat byk benda kne trouble shoot. Kne cek satu2. Plug api xkuat pn blh jd juga berat. Enjin mkn minyak hitam pn blh juga jd
Deleteada member nak jual distributer proton 12v caburetor yang coil duduk kat luar...oke ke kalau pakai?
ReplyDeleteYg ni gua x pnh cuba. Klu enjin mmg cc rendah pkai coil api yg kuat pn xde beza sgt kcuali enjin sedap. Contoh 1.5 xde problem. Then bru blh cuba pkai distributor lain
DeleteEntry lama. Komen baru2.
ReplyDeleteAssalam..Kereta saga 12v saya ada masalah susah nk hidup waktu pagi. Lepastu ada satu lg masalah iaitu bila nk bergerak dr traffic light, masuk gear 1 tekan pedal minyak jer mati..klu tekan pedal minyak kuat sikit n lepas clutch jd gegaran kuat mcm nk mati pastu terus gerak mcm biasa..ape ye masalahnya..dah bawa jmpa pomen dia adjust tapet tp masalah xselesai Pn..minta pertolongan sifu bg pandangan sikit..
ReplyDeleteAssalam..Kereta saga 12v saya ada masalah susah nk hidup waktu pagi. Lepastu ada satu lg masalah iaitu bila nk bergerak dr traffic light, masuk gear 1 tekan pedal minyak jer mati..klu tekan pedal minyak kuat sikit n lepas clutch jd gegaran kuat mcm nk mati pastu terus gerak mcm biasa..ape ye masalahnya..dah bawa jmpa pomen dia adjust tapet tp masalah xselesai Pn..minta pertolongan sifu bg pandangan sikit..
ReplyDeleteSaga lama bkn mcm kereta baru ada auto-choke. Keta2 lama biasa pkai manual choke. Bermakna stiap pg nk start enjin kne tarik choke kt bwh sblh kiri steering tu. Biarkn dlm 2/3minit tolak smula choke ke dlm bg enjin idle mcm biasa. Klu choke xblh guna biasanya cable putus ataupn kaburator tak cantik. Blh service. Bg smua fungsi smula.
DeleteAda beberapa kemungkinan ttg mslh enjin nk mati bila masuk gear. Antara kebiasaannya:
1- distributor setting tak cantik atau dh kong sbb api dh xkuat.
2-plug atau cable plug dh x cantik
3-gasket head putus; atau
4- alternator dh nk kong menjadikan charging x kuat.
Klu yg rajin troubleshoot atau kenalpasti mslh kereta sndr blh periksa satu2 drpd serah trus pd pomen bulat2. Tappet BKN mslh utama enjin semput. Blh periksa antara 4sebab diatas. Klu ada mslh lain selain yg disebut yg blh detect oleh pomen hrp dpt kongsi disini agar pengguna saga lain dpt info. Tq
Saya mempunyai masalah yang sama seperti Fairuz Khan. Saya telah hantar kpd 2 org pomen, mereka telah test beberapa alat di enjin:-
ReplyDelete1. Cable plug.
2. Plug.
3. carburator.
4. alternator.
Akhirnya mereka membuat kesimpulan, carburator rosak dan hanya 2 silinder sahaja yg berfungsi, maka perlu di overhaul enjin saga iswara saya ini.
Berapa anggaran untuk overhaul enjin dan berapa harga carburator yang boleh saya beli sendiri utk upah pomen tu pasang? Pomen kata sebaiknya cari carburator yang ori, dimana kedai sparepart yg ada? Terima kasih.
Sebaiknya periksa sndr dlu utk pastikan masalah yg berlaku. Caburator problem xsemestinya cylinder x jln. Cuba start enjin&cabut cable plug satu per satu. Tgk samada enjin mati atau tidak. Caburator ssh nk cari yg original melainkan secondhand di kedai ptong. Ada pomen yg pandai service caburator. Biasanya kos x mahal. Masalah kaburator kong biasanya melibatkan flap pd kaburator tu sndr yg mana spring dia problem lain2 tersumbat blh diservis dan ganti. Kdai sparepart xde jual yg baru.kebanyakannya recon. Kalau baru mgkn dlm 6/7ratus.
DeleteOverhaul ada 2jnis. Top overhaul&major overhaul. Top overhaul biasanya kos x mahal anggaran dlm 4/5ratus bgantung pd kedai. Ada yg mgkn lg murah. Top overhaul biasanya enjin ada leaking, asap putih byk kluar atau enjin mkn minyak hitam sbb gasket dh lama. Jd head akan diservis dan ganti dgn top set baru. Harga top set kit anggaran dlm 150. Manakala major overhaul plk biasanya kne turun enjin bila mana piston problem atau ring bengkok atau juga mslh lain. Kebiasaannya major overhaul agak kurg berbaloi sbb harganya blh dpt sbijik enjin. Jd pastikan dlu mslh btul2 supaya dpt jimatkn kos
Pada asalnya diwaktu pagi enjin sejuk kereta sukar utk hidup. Terpaksa main pedal minyak sehingga enjin hidup. jadi pomen pertama setting timing dgn usik carburator dan distributor. Pada pomen yang ke-2, beliau kata autochock saya problem sebab jadi setting timing dan usik distributor sekali lagi. Pada pomen ke-3, beliau check 4 silinder saya dan saya berada di situ sekali, terdapat 2 silinder tak jalan. cable plug dan plug saya tukar baru, masih 2 silinder tidak berfungsi. Jadi pomen tersebut menganggap:
ReplyDelete1. kereta perlu di overhaul.
2. autochock tak berjaya ditukar sbb nut patah semasa nak buka. mungkin dah terlampau lama besi jadi reput. carburator saya dah servis. masalah utk start pagi ketika enjin sejuk masih berlaku.
3. pomen menganggarkan carburator perlu ditukar..kebanyakkan pomen kata elok tukar yag ori sekitar harga RM1k+++, cuma saya masih kabur mahu beli di half cut atau baru...bak kata tuan utk dapat ori sukar utk dicari.
Betul, masalah yg sama kebanyakan kereta² lama. Sebenarnya kereta lama pg nk start kne tarik choke. bila enjin dah idle baru kita guna normal. Timing pd caburator tak perlu adjust sbb nanti bila enjin dah panas, timing akan jd lagi tinggi. standard timing adalah 900-1000rpm manakala untuk enjin turbo pula timing paling cantik adalah 1200-1400rpm. boleh lebihkan sedikit timing untuk kereta standard antara 1000-1200rpm, tp minyak akn jd lebih sikit. Untuk setting timing yang disebutkan td tu hanya untuk enjin idle. bkn masa pasang aircond. Autochoke problem hanya pd flap dan cable. Biasanya kalau pomen pandai dia akan modify samada lilitkan lebihan cable pd nut yg patah atau modify supaya choke tersebut boleh guna semula. Sebenarnya masalah yg sama berlaku pd admin yg mana autochoke diubahsuai sbb nut patah. tempreture ada masalah tak masa enjin running dan masa aircond on? masa enjin dah panas ada tak injin bobok? Ada pernah tgk spare tank air dia kurang atau melimpah lps dah jalan jauh?
ReplyDeletekalau harga original caburatorblh cecah sampai 1k, lebih baik tukar sebijik enjin iswara yg harga tak sampai 1k. enjin tuan bpe cc? Antara lain sebab punca silinder tak jalan mengikut pengalaman admin adalah kerana enjin takda pressure. dan salah 1 sebab punca enjin takda pressure berkemungkinan valve tak jalan atau valve dah bengkok. Ada sesetengah pomen mempunyai alat utk cek tekanan pd piston samada piston tersebut ada pressure atau tidak. Cable plug&plug yg baru ditukar tuan dah cek samada api kuat atau tidak?
Tempreture ok. Bobok tu maksudnye seperti bunyi motor bot tu ke? Klu bunyi motor bot mmg berlaku sekarang. Air tangki spare xde bkurang. Kereta saya ni iswara aeroback 1.5cc..
ReplyDeleteJika tukar enjin, prosesnya melibatkan kastam, puspakom, dan juge jpj kan.. klu tukar enjin, dlm pengamatan saya menjangkau rm4.5k++...tuan kata dlm rm1k, murah tu..
Bobok masa tekan minyak. Mcm motor boat. Enjin sangkut2 dan tak lancar.
DeleteTukar enjin standard iswara blh dpt kurg dr 1k tak termasuk upah dan juga lain2 brg. Contoh; jika belting enjin yg nak diganti tu perlu ditukar atau ganti mounting baru atau juga lain2 brg. Harga 4.5k utk sbijik enjin turbo. Kalau standard enjin tak lah begitu tinggi. Jika enjin sama cc tak perlu ke jpj atau puspakom rasanya. Sbb tuan bkn pakai enjin ubahsuai. Tp jika tuan ubahsuai enjin dr stardard kpd turbo mmg kne endorse di jpj.
Alhamdulillah...saya baru sahaja amik kete setelah di top overhaul kan. Penyelesaian kete saya:
Delete1. Top overhaul enjin.
2. Overhaul distributor.
3. Saya ade tukar serbo sbb dah rosak.
Jadi, ade 1 perkara yg masih pending, autochoke masih belum ditukar. Yang lain dah ok. Takde bunya bobok dan silinder berfungsi semuanya. Kos barang termasuk upah RM1100 juge..
salam..
ReplyDeletekereta sy jenis wira 1.5A thn 1994.. masalahnya bila pagi nak start susah hidup n bila dah hidup kene tunggu temp smpi setengah baru blh gerak, jika kurang enjin selalu mati2 smpi sy selalu tekan minyak lbh sikit baru x mati tp mcm ada senggut masa gerak.. blh tlg jelaskn x masalah dia sbb dah dekat 2 minggu benda ni berlaku. tq
Cek throttle body. Service. Kos bwh 100 utk service. Ada pomen jual kit utk service throttle body. Tembak kt dlm flap utk buang kotoran dlm throttle body. Once timing dh normal blh adjust smula timing.
ReplyDeleteP/s: jgn lupa lawat fb kelabprotonsaga.
Tq
A'salm. Selamat pagi bro. Nak tanya skit krta sy proton wira eroback 1.5 masalahnya rpm turun naik dri 1500 g 2000 kadang2 turun g 800 apa kah yg patut sy buat? Dan pandi simput2.. huhu.
DeleteWslm. Servis throttle body.
DeleteGood info boh
ReplyDeleteSalam nak tanya kereta saya wira 1.5gl auto baru ni park kuar makan tak sampai sejam pastu nak start x boleh. asal pulas kunci bunyi ketak...ketak...ketak tapi enjin tak hidup jugak. Bila biar enjin rest 1/2 jam gitu baru boleh start semula. panggil pomen cek dia kata masalah distributor ada leaking, dia suggest ganti distributor baru seketul ori dalam 500++. Betul ke tu puncanya atau ada problem lain? minta pencerahan....
ReplyDeleteStarter & distributor. Check both. Recon pn ok. Bru rm180. Jgn lupa add fb kelabprotonsaga
DeleteSalam bos...nak tanya ckit....keta saya wira 1.5 auto....susah sngat nak start..ejas ckit distibutor bru dapat start...kadang2 ok...lagi 1..bawa lebih dari 80 k/j keta jadi gegar...nak anta kedai takut kne cas mahal...tolong setel masalah ni...TQ..
ReplyDeleteCek throttle body. Benda tu boleh servis kalau pomen yg pandai.kalau pomen nak untung dia suruh tukar seketul je. Throttlebody selalu bila dh lama problem dia pd flap tak boleh buka tutup&angin tak cantik flow. Gegar ada 2. Kalau bawah 100km/h biasanya mounting.kalau lebih 100km/h gegar tu rim dh bengkok. Jangan lupa ada fb kelabprotonsaga protonsaga
DeleteSalam bro..tumpang Tanya..saya pakai saga 1.5..keta saya masa bawak slow OK ja..bila tekan minyak tekejut ja dia jadi semput..contohnya masa memotong..agak2 knapa?
ReplyDeleteSalam bro..tumpang Tanya..saya pakai saga 1.5..keta saya masa bawak slow OK ja..bila tekan minyak tekejut ja dia jadi semput..contohnya masa memotong..agak2 knapa?
ReplyDeleteplug & cable. Takut api x sampai atau plug dh lama.
DeleteAssalam bro, sy nak tanya, sy guna wira 1.5 kaburator, kdng2 kereta sy ni xnak hidup, dah pancing minyak pun tak nak hidup gak, last choice di tolak baru hidup, tu sebb problem ape ye,?? nak keluar sorang2 pun jadi takut la ni..tq ye bang......
ReplyDeleteAssalam bro, sy nak tanya, sy guna wira 1.5 kaburator, kdng2 kereta sy ni xnak hidup, dah pancing minyak pun tak nak hidup gak, last choice di tolak baru hidup, tu sebb problem ape ye,?? nak keluar sorang2 pun jadi takut la ni..tq ye bang......
ReplyDelete1-Alternator kong. Bateri xblh charge. Carbon pd alternator dh hbs.
Delete2- bateri flat.
3- starter
*jgn lupa add fb kelabprotonsaga protonsaga utk kongsi mslh. Tq
Bateri semua ok,starter baru tukar guna highspeed, time start semua ok, cuma enjin tak nak hidup, adakah sebab fuel mekanikal pump dah nak rosak??
DeleteAlternator check. Bengkel biasanya ada voltage tester. Periksa yg ekonomi dlu.
DeleteSalam bang...kereta wira 1.5 kaberator mati tiba2, fuel filter, airfilter, cable plug n plug dh tukar baru. Lepas mati, start balik kne bukak air filter baru hidup n ade bunyi letup2 slow di exzos.....sebab kaberator tersumbat ke?? Berapa kos servis kaberator ye?? Tq bang...
DeleteAssalamualaikum... sy ada msalh gearbox. Kreta sy proton saga lama 8 valve enjin orion. Msalhnya Gear 5 x masuk sbb getah vakum dah koyak & bocor. Sy mnta pndpt, mcm mna nk modified getah vakum tu spya blh brfungsi spt biasa & boleh masuk gear 5?
ReplyDeleteTarik kluar sample. Ada sstgh kedai ada jual spare part. Dan ada juga yg mahir modify supaya brg blh gua semula.
Delete*blh add fb "kelabprotonsaga protonsaga" supaya mudah blh post gambar berkenaan masalah kenderaan. Tq
salam saya nak tanya satu soalan.
ReplyDeletesaya pengguna proton saga 1.5 12V megavalve, masalah saya rpm meter
kadang turun naik tiba2 dan x stabil apa penyebab2 nya..dan boleh saudara info apa parts yang saya kena check dan perlu ditukar.
Kereta kalau dh lama mmg akn problem terutamanya melibatkan electronic parts. So ganti je meter seketul. Tapi utk cek ekonomi parts dulu try tukar cable meter. Kos dlm 20+. Kalau jd jugak meter x stabil, baru tukar meter. Harga dlm 100.
DeleteJgn lupa add fb&post mslh ke timeline supaya pengguna lain dpt sama kongsi
salam sifu, nak tanya. saya guna saga lmst 2004. apa cadangan kalau nak cuci sendiri enjin? part mana yg kena jaga taknak bg air masuk. atau better bg carwash je buat?
ReplyDeleteDistributor- balut plastik&tutup dgn kain.
DeleteAir filter- bungkus plastik, balut dgn kain.
Salam bos2 . Kete saye wira 1.5 injection ,bila start susah nak hidup tapi kalau dapat hidup skjap je tak sampai dua saat padam balik enjin . Cable plug dh tuka baru plug pon dh tuka baru same je
ReplyDelete1- throttle body. Service/tukar
ReplyDelete2- fuel pump takut minyak x sampai
3- distributor
4- filter minyak.klu kotor pn blh jd minyak flow x cantik.
Assalamualaikum... Masalah enjin mati dlm 2 saat tu sebelum tukar spark plug wire ke slepas tukar? Kalo selepas tukar plug wire, cuba periksa semula susunan nya pd distributor dan juga pd plug di enjin. Sebab salah susunan boleh jadi gitu juga. Kalau sebelum tukar, cuba periksa Distributor. Api cantik ke tidak.. Kalau api cantik cuba buka plug dan lihat plug tu ok lg ke.. Last test spark plug wire lain. Pinjam dengan kawan... Try swap sekejap.. Hehe
ReplyDeleteAssalam. Harap ada yg sudi membantu Saga 1.5 saya ada masa tak hidup walau berkali di start, bila ketuk ddekat distributor 2-3 kali start terus hidup. Apakah masalahnya.
ReplyDeleteSalam. Harap ada yg sudi membantu saga 1.5 saya ada masa tak bleh hidup walau berkali di start tapi bila di ketuk pada distributor 2-3 kali start terus hidup. Distributor recond baru beli.
ReplyDeleteDistributor recond x semestinya ok. Buka penutup distributor gosok guna kertas pasir halus bahagian dlm. Lps pasang cabut mana2 kpala plug&try crank start tgk api kuat atau tidak.
DeleteJgn lupa periksa starter skli
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBro, kete mati bila tekan clutch kenapa ek? biasa berlaku bila dekat bongol lepas clutch dia hidup lak terus jln
ReplyDelete1- brakepump bocor.
Delete2- caburator dah x cantik utk yg kereta lama/ throttle body problem utk kereta baru
3- clutchpump
4- main fuse dh nak cair. Api x ckup supply.
*cek slh 1 diatas. Jgn lupa add fb "kelabprotonsaga protonsaga"
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBro, kete mati bila tekan clutch kenapa ek? biasa berlaku bila dekat bongol lepas clutch dia hidup lak terus jln
ReplyDeletesalam bro. iswara masa tekan minyak bunyi knocking kuat masalah apa ya?? dritributor dh 2-3 pomen ejas pon bunyi jgk.
ReplyDeleteadmin...distributor tu satu kompenan yg lain...ecu pon satu kompenan yg lain...cmne pulak admin ckp distributor kete baru tak pakai..pakai ecu je...mohon pencerahan
ReplyDeleteHai boss...i nak tanya sikit pasal kete saga lmst 2004...Dekat 5 bulan lepas, rpm saye sgt tinggi walapun enjin dah panas, dia sampai juga 2000rpm..and masa bawak highway, kalau dah bawak lama2, temperature naik bila bawak 150km/h..kalau dah slow balik, temperature turun balik..and time bawak laju, kete semput dalam gear 5...lepas tu pegi kedai turun timing, so standard la boss skrg timing 1500rpm...tapi masalh lebih teruk skrg kerana minggu lepas bawak balik dari kl ke penang, bawak 80km/h pun semput teruk giler boss cam engin nak terkeluar terus..naik bukit lagi teruk, semput macam nak mampoi dah boss..turun gear sampai gear 3 pun dan tekan minyak dah tapi kereta tak jalan..gear pun tak makan...apa nak buat boss? i nak balik kl lagi dalam beberapa hari lagi...tapi kalau bawak jalan biasa2 die okay..i bawak pergi kedai, dia orang cakap tak tau nak buat apa..pomen pun pening...tolong boss...
ReplyDeleteAda beberapa kemungkinan. Cuba cek yg paling ekonomi dulu. Filter minyak. Bila dah kotor enjin jd berat&minyak tak lepas dengan lancar.
DeleteKemudian cek kabel plug. Lepas tu cuba servis kaburator. Timing idle bkn 1500rpm. Normal idle 900-1000rpm.
* jangan lupa like&share fb "kelabprotonsagaofficial"
Assalamu'alaikum..
ReplyDeleteSy pakai saga lama 8 valve..
Da tkr distributor tp semput2..
Pagi2 susah start..
Knp ya..?
Pm - 0178707352
Assalamu'alaikum..
ReplyDeleteSy pakai saga lama 8valve..
Da tkr distributor tp semput2..
Pagi2 susah nk start..
Knp ya..?
Pm / ws - 0178707352
Distributor bkn smua mahir setting. Adjust distributor kne selari dgn setting kaburator. Klu x enjin jd berat atau semput. Gua dh add dlm group. Blh try tanya sahabat2 yg lbh arif
DeleteAs salam bos.saya guna kereta iswara 1.3 model 2000..kaburator dan service.filter minyak da ganti..kabel plug pn baru..sminggu jak ok..lepastu balik lgi ssh nak start..asal jalan sikit parking..msti mhu start byk kli bru enjin hdup..apa masalah tu ya..bole bgi tips sikit.
ReplyDeleteKdg2 minyak lambat naik pn blh jd ssh nk start. Kaburator klu dh servis masih problem biasa org tukar. Apapn kne cuba troubleshoot lain2 masalah yg berkaitan yg blh jd kemungkinan utk ssh start
DeleteAssalamuailaikum....nk kongsi masalah bila masuk gear rpm jd sewel..kadang2 mati....bila ejas distributor ok plak....aduhh masalah ni
ReplyDeleteDistributor dh problem. Kne cari yg pandai adjust setting.
DeleteSalam bro..kereta sy wira 4g92 soch bru lps general..plug/cable plug baru..plug no 1 xde api..distributor dah 2 biji halfcut..pomen pon pening
ReplyDeleteTry cari distributor lain. Halfcut kdg2 blm tentu ok 100%. Nasib2
DeleteSaga 8 vavle boleh guna heat 12 vavle.minta pencerahan
ReplyDeleteSaga 8 vavle boleh guna heat 12 vavle.minta pencerahan
ReplyDeleteHEAD. Boleh guna. Kos brg dlm rm650++.
Delete1-head
2-manifold complete
3-caburator
4-distributor
5-ac pump
6-crankshaft
7-camshaft pulley
8-xtractor exzos
9-timing belt
JGN LUPA LIKE PAGE "kelabprotonsaga protonsaga"
ReplyDeleteAssalamualaikum bro..sy ada proton saga enjin orien 1.5l..masalahnya d sini, kereta tu lgsg xleh idup..cek karen masuk distributor ada..tp pegi pluck xde karen..sbb apa tu?
ReplyDeleteTry tukar lain distributer. Kabel ke plug drpd distributor pn blh jd mslh klu dh lama.
Deletehuh..terbaik page ni..bertahun dah..tadi g bengkel sebab ada masalah bunyi mcm bergegar,pomen check ckp distributor.pomen tu ckp takyah tukar,masih boleh pakai lg.kalau seting blk nanti pickup kurang..kereta saga lama.1.5.takpe ke bro?mcm nak tercabut enjin bila bunyik tu ade
ReplyDeleteDia xkasi tukar sbb xpandai setting. Kne cari org yg pandai setting keta lama. Gua pn dh lupa ke kanan pickup pusinh ke kiri top. Atau terbalik. Klu buat top pickup kurg. Mcm tu sebaliknya. Bila setting x kena jd berat&akn kluar bunyi kurg menyenang kan.
DeleteP/s: jgn lupa like&share page kelabprotonsagaofficial
Salam.minta tolong jelaskan tentang pemasangan distributor pada proton saga lama 8 valve.cara pemasangan
ReplyDeleteSalam bro,nak tanya ni,kereta member iswara caburator,masalahnya,kadang-kadang tak boleh hidup,cek mcm api tak ada,bila cabut distributer & pasang balik trus boleh hidup..masalah ape ye..wiring ke..distributer...ok terima kasih bro..
ReplyDeleteDistributor problem. Try bukak cap&gosok dgn kertas pasir sblh dlm. Lbh elok tukar utk elak mslh klu travel.
ReplyDeleteP/s: jgn lupa like facebook page "kelabprotonsagaofficial"
salam...sya nk tnya lau fuel filter kotor atau sumbat akan mnyebabkn keta tersengut2 ker??? bub air filter....throttle body semua da servis...
ReplyDeleteBlh jadi&lg 1plug cable dh lama pn blh jadi.
DeleteP/s: jgn lupa like facebook page “kelabprotonsagaofficial”
a'kum.saya guna iswara lmst.masa jalan tekan minyak ada bunyi di bahagian enjin masa lps x ada.
ReplyDeleteKrek..krek..krek...bunyi masa tekan minyak?masa naik bukit lg kuat bunyi? Distributor kne adjust. Utk pickup.
DeleteP/s: jgn lupa like&share page “kelabprotonsagaofficial”
kalau drive shaft boleh jd cam tu ka?
DeleteSalam bro..nak tnye kereta saya selalu bermasalah berkenaan enjin mati..
ReplyDeletetime mati tak kira kdang2 masa idling n kadang2 masa drive..cara enjin mati plak seolah2 org tutup suis kunci.selaluye kejadian ini kerap berlaku utk awalan start atau perjalanan pertama..ikut suka dia..tp bila dh jadi mcm tu terus smpai kemalam walaupun enjin dihidupkan berkali2 tiada sebarang masalah..hanye berlaku tiap2 ari utk permulaan start atau perjalanan..minta pendapat coz dah buntu..mcm2 dah buat tak settle2..tq
Assalamualaikum bang... boleh infokan tentang distributer punya urutan cable 1342 untuk checking2 in case ada tersalah pasang 2 ke 3 ke...ke semua distributor ututan same je contoh 4g92 93...
ReplyDeleteAssalamualaikum bang. Boleh tak abang terangkan kenapa 4g13 bila enjin panas kereta susah nak start. Bila enjin sejuk senang pula nak start. Perlu servis carb ke bang?
ReplyDeleteProton wira 1.5cc tahun 1996 manual kuat mkn minyak ape sebab ? Full tank dapat 25o km local, outstation full tank dapat 44o km.leaking karborator ke ape benda ?
ReplyDeleteSalam nak Tanya kalau head enjin magma buleh x tukar dengan megavalve
ReplyDeleteSape ada yg nk jual x
ReplyDeleteNk tnye.. Masalah saya api xsampai ke distributor.. Yg soket 2 pin tu xde api kuar. Mcm mana ye nk buat.. Dh byk abis tuka semua benda termasuk ecu dh tuka lain pn sama api xde.. Boleh tlg x? 0133460690
ReplyDelete